Paul Auster 4321 Recensie Nieuwe Roman

Paul Auster - 4321 Recensie Nieuwe Roman Waardering ★★★★

Paul Auster 4321 Recensie Nieuwe Roman Informatie
In januari 2017 is de nieuwe roman van Paul Auster – 4321 in het Engels en op 7 februari 2017 volgde de Nederlandse vertaling van deze omvangrijke roman. Tot ongeveer pagina 850 kon ik geen genoeg krijgen van dit boek. Het is het verhaal van Ferguson’s leven, maar dan vier keer opgeschreven, met kleine variaties. Door toevalligheden worden de verschillen groter naarmate hij ouder wordt. In alle versies is hij verliefd op Amy. Hij scheelt maar drie maanden met Amy en zij zit daardoor een klas hoger. In het ene verhaal is het zijn stiefzus en in de andere versie een nichtje. Hij gaat naar verschillende universiteiten of hij gaat naar Parijs. Aan het eind wordt het verhaal erg gedetailleerd met lijsten van films over zelfmoord. Maar ook over de top 100 van boeken om te lezen, die zijn stiefvader Gil hem meegeeft naar Parijs. Of de redenen waarom Celia Federman hem zal verlaten. De 4 levens worden verteld in 7 hoofdstukken en gaan tot het begin van de jaren 70. Het idee doet me denken aan de film Sliding Doors. Op 3 maart 1947 wordt Archibald Isaac Ferguson geboren, die is vernoemd naar Isaac Reznikov die op 1 januari 1900 op Ellis Island aankomt In de rij voor de inschrijvingsambtenaar en krijgt hij de tip een goede Amerikaanse naam te kiezen: Rockefeller. Maar na twee uur wachten weet hij het niet meer en zegt: ‘Ich hob fargesn!’ Zo begon het leven van Ichabod Ferguson in Newark. Hij krijgt drie zonen, maar wordt doodgeschoten als ze nog jong zijn. De jongste zoon heet Stanley en dat wordt de vader van Ferguson. Stanley is in alle versies handig met elektronica en een woonwinkel met zijn broers 3 Brothers Home World. Zijn moeder Rose is in alle verhalen fotografe en begint haar carrière bij Schneiderman fotostudio maar dat speelt een verschillende rol in het leven van de verschillende Fergusons. In de zomer gaat Ferguson naar Camp Paradise, waar hij, als enig kind in aanraking komt met jongens van zijn leeftijd. Vooral Artie Federman en Noah Marx veranderen zijn leven op verschillende manieren.

4321 schetst een mooi en lezenswaardig tijdsbeeld van New York in jaren 50 en 60
Ik vermoed dat veel jeugdherinneringen van Paul Auster zelf zijn omdat ze ook in zijn andere werk voorkomen. In alle versies speelt hij honkbal en basketbal. Hij wordt journalist, maar in soms vertaald hij vanuit het Frans boeken en/of schrijft zelf ook boeken. De schrijver neemt je echt mee met de worsteling van een schrijver. Hij leest en discussieert veel over film- en boekklassiekers. Hij denkt veel na over de burgerrechten van zwarten. Hij is joods, maar dat speelt geen hoofdrol. Wel gaat het in alle versies over dienstplicht en de oorlog in Vietnam. En het verhaal eindigt met een beschouwing over toeval. Wat als Isaac Reznikov wel als Rockefeller in Amerika had kunnen beginnen? Daar had hij ondanks zijn accent toch vast voordeel van gehad De mensen hadden gedacht dat hij van een andere tak Rockefellers was. En als een Russische jood voor een Schotse presbyteriaan wordt aangezien in het blanke protestante Amerika krijg je vast andere kansen dan als Isaac Reznikov. Dit boek staat op de shortlist van de Man Booker Price en dat snap ik helemaal. Paul Auter- 4321 is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Lia Sluijs

PAUL AUSTER – 4321 INFORMATIE
– Titel: 4321
– Schrijver: Paul Auster ♂ (Verenigde Staten)
– Soort boek: psychologische roman, sociale roman
– Origineel: 4321 (januari 2017)
– Nederlandse vertaling: Ronald Vlek
– Uitgever: De Bezige Bij
– Verschenen: 7 februari 2017
– Omvang: 912 pagina’s
– Uitgave: Gebonden Boek / Paperback / Ebook
– Prijs: € 34,99 / € 24,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Lia Sluijs

Paul Auster – 4321 Recensie Nieuwe Roman
Boek nog niet gelezen.

Flaptekst Paul Auster – 4321
Op 3 maart 1947 wordt, twee weken te vroeg, Archibald Isaac Ferguson geboren, het enige kind van Rose en Stanley Ferguson. Archibalds leven zal gelijktijdig vier verschillende paden volgen. Vier identieke Archibalds, bestaand uit hetzelfde dna, vier jongens die fysiek een en dezelfde zijn, leiden vier parallelle en volstrekt verschillende levens. Elk levenspad neemt een andere richting. Liefdes en vriendschappen en intellectuele interesses contrasteren. Een jongen groeit keer op keer op. Iedere Archibald zal verliefd worden op Amy Schneiderman, maar hun relatie zal steeds een andere zijn. Lezers zullen meegenieten van Archibalds successen, en meeleven met de tragische gebeurtenissen die hem overkomen. Zo ontvouwen de levensverhalen van de vier Archibalds zich.

Amerikaanse Schrijvers en Schrijfsters Boeken 2017
Nieuwe Boeken Februari 2017