Sarah Taylor The Laura’s Recensie Moeder Dochter Roman

Sarah Taylor The Laura's Recensie Moeder Dochter Roman

De roman De Laura’s, geschreven door de Amerikaanse schrijfster Sara Taylor, is een prachtig reisverhaal van een moeder een haar kind. Een moeder vertrekt met haar dertienjarige tiener Alex (We weten niet of zij een jongen of een meisje is) bij haar man. Ze gaan een roadtrip maken, dwars door de Verenigde Staten, van Virginia naar Californië. Ze reizen niet doelloos, maar alle stops en plaatsen die ze aandoen hebben met het verleden van moeder te maken en vooral met de Laura’s die in haar leven een rol gespeeld hebben. In de auto onderweg leert Alex veel over moeder’s verleden, als ze uren naast elkaar doorbrengen vertelt ze verhalen over vroeger. Alex heeft er veel moeite mee dat ze vader zomaar hebben achtergelaten. Gedurende de reis blijkt dat moeder in haar leven al vaker gevlucht is en dat haar verleden behoorlijk turbulent is.

De Laura’s een spannende en intrigerende roman met interessante personages en prachtige beschrijvingen
Sarah Taylor vertelt een prachtig verhaal over twee mensen, moeder en kind, die een bijzondere band hebben en elkaar door de roadtrip die ze samen maken, op een andere manier leren kennen en zien. De relatie tussen Alex en moeder is niet altijd makkelijk – Alex is gewoon een puber met eigen geheimen en verlangens. Ondanks de enorme nabijheid, letterlijk omdat ze enorm veel tijd samen doorbrengen in de auto of in kleine onderkomens, is er soms een gapende kloof tussen de twee. Heel bijzonder vind ik dat we van Alex niet weten of het een hij of een zij is – ik merkte dat zelf pas na een aantal hoofdstukken op. Alex vindt zichzelf een mens – ongeacht welk geslacht en daarmee ontstaat een mooi en bijzonder thema over gender-identiteit in het verhaal – iets wat aanzet tot denken. Zelf hier en nu bij het schrijven van een recensie over De Laura’s, omdat ik niet weet of ik Alex met “hij” of met “zij” moet benoemen en ik besef dat we voor iemand die “genderneutraal” wenst te zijn in de Nederlandse (of Engelse) taal geen woorden hebben. Saraha Taylor – De Laura’s een spannend en intrigerend boek met interessante personages en prachtige beschrijvingen van delen van Amerika dat is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Monique van der Hoeven

SARAH TAYLOR – DE LAURA’S
– Titel: De Laura’s
– Schrijfster: Sara Taylor ♀ (Verenigde Staten)
– Soort boek: psychologische roman, reisroman
– Origineel: The Laura’s (2016)
– Nederlandse vertaling: Jan de Nijs
– Uitgever: Ambo | Anthos
– Verschenen: 11 mei 2017
– Prijs: € 21,99 / € 12,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst Sarah Taylor – The Laura’s
Met De Laura’s schreef Sara Taylor een prachtige roman over identiteit en over de speciale band tussen moeder en kind. Taylor schreef eerder De kust, dat werd genomineerd voor de Baileys Prize en de Guardian First Book Award. ‘Ik realiseerde me pas dat mijn moeder een mens van vlees en bloed was toen ik dertien jaar oud was en ze me wakker maakte, op de achterbank van de auto zette en we ons huis en mijn vader zomaar achterlieten. Ik dacht dat mijn moeder tevreden was met haar leven. Ik had het mis.’ In De Laura’s maakt een moeder met haar tiener een roadtrip dwars door de VS. De verschillende plekken die ze aandoen, zijn niet willekeurig door Alex’ moeder uitgekozen – ze zijn allemaal nauw verbonden met haar turbulente jeugd en met de diverse Laura’s die een impact op haar leven hebben gehad.

Amerikaanse Schrijvers en Schrijfsters Nieuwe Boeken 2017
Nieuwe Boeken Mei 2017