Asta Olivia Nordenhof Geld als water recensie

• Nederlandse vertaling: Michal van Zelm
  • Uitgever: Das Mag
  • Verschijnt: 15 februari 2024
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Prijs: € 22,50 / € 12,99

Flaptekst van de roman van Asta Olivia Nordenhoff

Geld als water is het begin van een indrukwekkend romanproject: de Deense Asta Olivia Nordenhof ziet het bekroonde boek als de aftrap van een zevenluik. Elk deel zal in verband staan met de tragische brand op het cruiseschip de Scandinavian Star in 1990, waarbij 159 mensen het leven lieten.

Kurt en Maggie, de hoofdpersonen van Geld als water, ontmoeten elkaar in een kroeg in Kopenhagen. Sindsdien proberen ze zo goed mogelijk samen te leven en aan hun jeugd in armoede te ontsnappen. Wanneer het busbedrijf van Kurt winstgevend wordt, begint hij ervan te dromen zijn spaargeld in iets groots te investeren. Een vriend wijst hem op een veelbelovend project: een veerdienst die tussen Denemarken en Noorwegen zal varen.

We besteden ook aandacht aan de boekbespreking en recensie van geld als water de roman van de uit Denemarken afkomstige schrijfster Asta Olivia Nordenhof, zodra deze in de media verschijnen.

Je  moet maar durven, een zevendelige romancyclus aankondigen, als de eerste roman publiceert. Toch is dat precies wat de Deense dichteres Asta Olivia Nordehof doet bij het verschijnen van haar eerste roman. Als dichteres had ze al wel enige naam en faam geoogst in Denemarken trouwens. Ze concentreert haar romans rondom de tragische brand op het schip de Scandinavian Star in 1990. Met Geld als water trapt ze op overtuigende wijze en schetst een intrigerend beeld van van het Denemarken aan het einde van de twintigste eeuw. Overtuigend is Geld als water een moderne en boeiende roman in de lange traditie sociaal realistische Scandinavische traditie. Gewaardeerd met ∗∗∗∗ (uitstekend).

• “Een van de meest ambitieuze projecten van dit decennium.” (Jyllands Posten, ∗∗∗∗∗)
  • “Nordenhof componeert romans met een elastische en vibrerende, bijna arrogante soevereiniteit: ze zweeft over water en duikt de diepte in als een turbo-vliegende vis.” (Weekendavisen)

Asta Olivia Nordenhof, boeken en informatie

Asta Olivia Nordenhof is op 28 januari 1988 geboren in de Deense hoofdstad Kopenhagen. In 2011 debuteerde ze met het literaire prozaboek Et ansigt til Emily. waarna ze in 2013 definitief doorbrak met de dichtbundel det nemme og det ensomme. In 2020 verscheen de roman Penge på lommen, Scandinavian Star del 1, het eerste deel van de zevendelige romanreeks, waarover je hier alles kun lezen. Inmiddels is in Denemarken ook Djævlebogen, Scandinavian Star del 2, tweede deel van de reeks verschenen.