Auke Hulst - En ik herinner me Titus Broederland Recensie Roman 2016

– Omvang: 256 pagina’s
– ISBN-nummer: 9789041424907
– Prijs: € 19,99 / € 12,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Recensie Auke Hulst – En ik herinner me Titus Broederland
In zijn nieuwe roman En ik herinner me Titus Broederland weet Auke Hulst een geheel eigen wereld creëren. Een wereld die rauw, gewelddadig en zonder enige mededogen lijkt te zijn. Een tweeling groeit op in deze genadeloze wereld die wordt beheerst door religie en de winning van “Aardbloed”, een niet nader te duiden grondstof. Ze zijn buitenstaanders en worden als “duivelskinderen” gezien. Als de vader van de kinderen overlijdt en hun huis door een zinkgat wordt verzwolgen, gaan ze op zwerftocht op zoek naar de zee. Of is het een vlucht? Als reizende muzikanten, levend van diefstal en een enkel optreden trekken ze door een wereld die getroffen is door een noodlot. Tijdens de tocht worden de tweelingbroers geconfronteerd met geweld, moord en doodslag. Overleven is het devies. In de roman die wordt verteld door één van beide broer, klinken echo’s door van de eerdere roman van Auke Hulst, Kinderen van het ruige land. Alleen staat En ik herinner me Titus Broederland verder af van de realiteit. Toch weet Auke Hulst een wereld op te roepen die, ondanks alle extremiteiten, geloofwaardig is. En ik herinner me Titus Broederland is een intense, intrigerende en fascinerende roman, rauw en tegelijkertijd gevoelig en soms zelfs liefdevol. is de roman misschien wel een metaforische beschrijving van het leven dat straatarme rondtrekkende zwarte bluesmuzikanten leefden in de vorige eeuw? Bluesmuzikanten als Blind Lemon Jefferson en Lead Belly. In ieder geval wordt het leven van buitenstaanders, jongeren die leven op een vijandig platteland op een overtuigende manier beschreven. Met En ik herinner mij Titus Broederland heeft Auke Hulst een fascinerende en zeer lezenswaardige roman toegevoegd aan zijn oeuvre. De redactie beoordeelt En ik herinner me Titus Broederland met ++++ (uitstekend)

Inhoud En ik herinner met Titus Broederland van Auke Hulst
Met ‘En ik herinner me Titus Broederland’ heeft Auke Hulst – bekend van de autobiografische roman ‘Kinderen van het Ruige Land’ – een intrigerende roman geschreven. De tweelingbroers Broederland wonen in een afgelegen bos, waar ze zich bezighouden met verboden boeken en hun gitaar. Tot een catastrofe hen van huis verjaagt. Ze trekken een vijandige wereld in waar alles draait om religie en de winning van grondstoffen. Maar waarin schuilt het grootste gevaar? In de opengebarsten aarde, in andere mensen of in henzelf? Auke Hulst toont zich andermaal een meester in het oprekken van literaire grenzen en dringt hij diep door in de belevingswereld van jonge mensen die buiten de samenleving staan.