Verdwenen landen van de wereld Bjorn Berge Recensie Boek

Eind 2016 is Verdwenen landen van de wereld verschenen een boek van de Noorse schrijver Bjørn Berge. De ondertitel van het boek geeft zeer goed de inhoud weer “Vijftig markante landen die niet meer bestaan.” Aan de hand van postzegels die uitgegeven zijn in de verdwenen landen beschrijft Bjørn Berge in een aantal pagina’s, kort de geschiedenis van landen die inmiddels verdwenen zijn. En de geschiedenis heeft heel wat bizarre landen opgeleverd. Landen die soms niet lander dan maar een paar weken of maanden hebben bestaan maar toch tijdens dit korte “leven” postzegels hebben uitgegeven. Het boek beslaat een periode van 1840 tot 1975. Niet alle verdwenen landen zijn opgenomen. Maar het boek geeft een prachtige doorsnede van bijzondere landen met vaak een uitzonderlijke bestaansgeschiedenis en bizarre ondergang. Sommige van de landen hebben nog wel enige bekendheid gekregen zoals Deens-West-Indie, Oranje Vrijstaat, Mantsjoerije, Zuid-Molukken en Biafra. Maar landen zoals bijvoorbeeld Oost-Roemelië (1878-1908), nandgaon (1865-1948) en Opper-Yafa (1800-1967) die tientallen of zelfs meer dan 100 jaar geschiedenis hebben, is het bestaan mij tot het lezen van dit boek ontgaan.

Een originele kleine wereldgeschiedenis aan de hand van postzegels
Verdwenen landen van de wereld biedt een origineel kijkje in de geschiedenis van oorlog, kolonialisme, verdeel en heers in de afgelopen 150 jaar. En een inspiratie om verder te lezen over deze landen die ooit waren maar nu langzamerhand in de vergetelheid raken. Bjørn Berge – Verdwenen landen van de wereld is een zeer lezenswaardig en mooi vormgegeven boek om op een regenachtige zondagmiddag heerlijk in te bladeren en te lezen. Het boek wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend.)

BJØRN BERGE – VERDWENEN LANDEN VAN DE WERELD INFORMATIE
– Titel: Verdwenen landen van de wereld
– Ondertitel: Vijftig markante landen die niet meer bestaan
– Schrijver: Bjørn Berge (Noorwegen)
– Soort boek: geschiedenisboek, atlas van verdwenen landen
– Origineel: Landene som forsvant: 1840-1970 (2016)
– Nederlandse vertaling: Neeltje Wiersma
– Uitgever: Xander Uitgevers
– Verschenen: november 2016
– Omvang: 237 pagina’s (met afbeeldingen en kaarten)
– Uitgave: Gebonden Boek
– Prijs: € 25,00
– Oordeel redactie: +++++ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst en Inhoud Verdwenen landen van de wereld
Ruim duizend landen kregen de afgelopen 175 jaar een eigen postzegel. De meeste hiervan bestaan echter niet meer. Wat is er met deze landen gebeurd, wat is hun verhaal? In Verdwenen landen van de wereld neemt Bjørn Berge ons terug naar de vijftig meest opvallende landen die inmiddels verdwenen en vaak ook vergeten zijn.Onafhankelijke landen, militaire vestigingen en landen die als bliksemafleiders tussen twee supermachten dienden. Elk land staat symbool voor een aspect uit de wereldgeschiedenis: een bepaalde ideologie, een imperialistische strategie, grondstofwinningsmethode, immigratiestroom of triviale oorlog. Het resultaat is dit rijk geïllustreerde en bovenal uitvoerige verhaal over onze vergeten geschiedenis.

Boeken over Landen Overzicht
Noorse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie