Ron Moerenhout Laatste boot naar Sint-Helena

Ron Moerenhout - Laatste boot naar Sint-Helena

Ron Moerenhout – Laatste boot naar Sint-Helena Recensie Informatie
In november is het reisboek over het eiland Sint-Helena van Ron Moerenhout – Laatste boot naar Sint-Helena verschenen bij uitgeverij Meulenhoff. Op deze pagina kun je de Ron Moerenhout – Laatste boot naar Sint-Helena recensie informatie boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden.

– Titel: Laatste boot naar Sint-Helena
– Schrijver: Ron Moerenhout (Nederland)
– Soort boek: reisboek
– Uitgever: Meulenhoff
– Verschenen: 3 november 2016
– Omvang: 240 pagina’s (met afbeeldingen)
– Prijs: € 19,99 / € 12,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Ron Moerenhout – Laatste boot naar Sint-Helena
De laatste boot naar Sint-Helena van Ron Moerenhout is een heerlijk, bijna ouderwets reisboek over een verre en exotische bestemming. Zo’n reisboek waarin Engelse schrijvers van oudsher in uitblinken. Echter Ron Moerenhout is gewoon een Nederlandse schrijver die met een bezoek aan één van de meest afgelegen eilanden ter wereld, Sint-Helena, een lang gekoesterde wens in vervulling heeft laten gaan en heeft er een heerlijk boek over geschreven.

Heerlijk eiland- en reisboek van Angelsaksische kwaliteit
Natuurlijk is de beste manier om een zo afgelegen eiland als Sint-Helena te bezoeken per boot. En tot voor kort was Sint-Helena dat midden in de zuidelijke Atlantische Oceaan gelegen is alleen maar na een vijfdaagse bootreis te bereiken. Binnenkort zal deze bootreis geschiedenis zijn als het recent aangelegde vliegveld geopend wordt, alhoewel dit al enige keren is uitgesteld. Ron Moerenhout maakte gelukkig nog wel de tocht met de HMS Sint-Helena naar het gelijknamige eiland. Alhoewel Laatste boot naar Sint-Helena het eerste reisboek is van Ron Moerenhout, is dit niet te merken. Er is een schrijver aan het woord die op een bijna Angelsaksische wijze (en dit is bedoeld als compliment) zijn belevenissen tijdens de reis naar en bezoek op het eiland zeer levendig en enthousiast heeft beschreven.

Sint-Helena is veel meer dan Napoleons verbanningsooord
Meestal is Sint-Helena vooral bekend als laatste verbanningsoord van Napoleon. En natuurlijk is dit belangrijk onderwerp van het boek. Maar gelukkig is dit niet het enige onderwerp waarop Ron Moerenhout zich focust. Hij is misschien vooral wel op zoek naar de verschillende banden die Sint-Helena heeft gehad en nog heeft met Nederland. En die blijken er veel meer te zijn dan je zou verwachten. Trouwens Napoleon is niet de enige die verbannen is naar Sint-Helena. Er blijken veel meer personen voor langere of kortere tijd “gevangen” te hebben gezeten op het eiland. Raak zijn ook de beschrijvingen die Ron Moerenhout geeft van de eilandbewoners, de natuur en cultuur van een van de meest afgelegen oorden van de wereld. Relativeringsvermogen en humor zijn oog nog eens kwaliteiten die volop te genieten zijn in dit reisboek. Al met al is Ron Moerenhout erin geslaagd om met Laatste boot naar Sint-Helena een zeer goed reisboek te schrijven dat het lezen meer dan waard is. Het boek wordt daarom beoordeeld met ++++ (uitstekend)!

Flaptekst en inhoud Ron Moerenhout – Laatste boot naar Sint-Helena
In Laatste boot naar Sint-Helena doet Ron Moerenhout verslag van zijn vijf dagen durende bootreis vanuit Kaapstad naar een van de meest afgelegen eilanden ter wereld. Het Royal Mail Ship St. Helena is tot op heden de enige lifeline met het vasteland. Er werd een vliegveld gebouwd op dit ruige vulkaaneiland dat ooit aan Nederland toebehoorde, maar dat werd nog niet in gebruik genomen. Moerenhout nam de boot en ging ter plaatse op zoek naar Nederlandse sporen en vond ze ook, zoals een mysterieuze steen met daarop een Nederlandse tekst. Nadat de Britten Sint-Helena hadden ingenomen van Nederland zijn ze het gaan gebruiken als gevangeniseiland, met als bekendste gevangene niemand minder dan Napoleon. Moerenhout vond een kaart waarop de keizer ontsnappingsroutes aanbracht, ontdekte een complot om hem te bevrijden en kwam te weten dat Napoleon vermoedelijk vergiftigd werd door de man van zijn minnares. Daarnaast vertelt Moerenhout de verhalen van andere gevangenen, onder wie de Nederlandse drugssmokkelaar die in 1994 als enige van het eiland wist te ontsnappen, naar eigen zeggen met behulp van zelfgemaakte sleutels en een provisorisch bootje, maar het blijkt anders te zitten. Laatste boot naar Sint-Helena is een onderhoudend reisboek vol historische ‘wist-ik-nietjes’ en spannende anekdotes.

Boeken over Sint-Helena Overzicht
Boeken over Tristan da Cunha Overzicht
Boeken over Eilanden Overzicht