Hard Gras 118 Recensie ★★★ Zeer Goede Voetbalverhalen

Ook het eerste nummer van 2018 van het prachtig uitgegeven en onvolprezen literaire voetbaltijdschrift Hard Gras 188 is weer het lezen meer dan waard. Hard Gras 188 opent met een artikel van Sam Lanting waarin hij aantoont dat Hakim Ziyech, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, op basis van analytische gegevens de beste speler uit de Eredivisie is. Arthur van den Boogaard heeft de Engelse schrijver Nick Hornby geïnterviewd. De schrijver die er met Fever Pitch voor heeft gezorgd dat voetbalboeken van hoog niveau geschreven kunnen worden.

Schrijfster Melle Maré is de ontdekking van Hard Gras 118

Hoogtepunt van Hard Gras 118 is het verhaal van de jonge schrijfster Melle Maré. Een enorme vechtpartij tussen de hooligans van Go Ahead Eagles en Ajax krijgt een een zeer originele en boeiende ontknoping waarbij een antiekverkoopster en een Go Ahead hooligan op een bijzondere wijze bondgenoten worden. Het verhaal is zo goed dat het doet uitzien naar andere werk en goed dat de redactie van Hard Gras haar de ruimte heeft gegeven. Lezenswaardig zijn ook het verhaal van Frank Heinen over zijn jongensboeken, het portret dat Wiep Idzinga maakt van oud-voetballer en nu muzikant Björn van der Doelen, het autobiografische verslag van Daan Heerma van Voss over zijn kennismaking van het amateurvoetbal in China en het portret dat Henk Mees maakte van de Engelse trainer Charles Henry Jackson die in de jaren 30 furore maakte in Nederland. Kortom weer een zeer goed nummer van Hard Gras dat ook weer zeer verzorgd en mooi is uitgegeven. Hard Gras 188 is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed)

Recensie: Theo Jordaan

HARD GRAS 188
Hakim Ziyech. Simply the Best