Shirley Jackson We hebben altijd in het kasteel gewoond Recensie

Wat een verhaal.Mary Katherine Blackwood is de hoofdpersoon. Een meisje van 18 die niet anders gewend is de wereld naar haar hand te zetten. Zij heeft het geluk dat de mensen om haar heen altijd met haar meegaan. Haar magische wereld als de norm accepteren.Het verhaal speelt zich voor het grootste del af op het landgoed waar Mary, haar doordeweekse naam is Merricat. In mijn zeer verouderde Engels-Nederlands prismawoordenboek wordt merry vertaald als ‘wilde kers’. Dat symbool past wel bij de hoofdpersoon.

Door alles zo te laten als het altijd was, gaat het leven precies zoals het moet gaan
De familie Blackwood woont in een prachtig landhuis ver buiten het dorp. Een beetje zonderling is dit gezin. Door de buitenwereld argwanend bekeken, zeker sinds de halve familie is uitgemoord door vergiftiging tijdens een familiediner,en er uiteindelijk niemand kan worden beschuldigd. Er is gebrek aan bewijs om wie dan ook te kunnen aanwijzen als de mogelijke moordenaar. De familie leeft een verborgen leven. De wekelijkse noodzakelijke uitstapjes van Merricat naar het dorp zijn dan ook een kwelling voor haar. Er moeten nu één keer boodschappen worden gedaan en er worden wekelijks nieuwe bibliotheek boeken worden gehaald. En natuurlijk is er dan in het dorp veel gesmiespel.Wat prachtig is dat je als lezer de tocht op de voet volgt. Het paadje door de tuin dat alleen begaanbaar lijkt door Merricat. Een ondoordringbaar pad. Je ruikt de geuren en ziet de kleuren tijdens deze tocht. De bijna onneembare obstakels in het dorp. In de zon lopen, of juist in de schaduw aan de huizenkant blijven. Elke week weer van de moeilijke keuzes.Elke week weer op kruistocht, lijkt het bijna.Maar Merricat heeft ook belang bij haar wekelijkse uitstapjes. Zij moet er nl. niet aan denken dat haar ouder zus Constance eropuit zal gaan. Dit zou haar gecreëerde paradijs/ gevangenis/ leven op de maan/ illusie, kunnen verstoren. Door alles zo te laten als het altijd was, gaat het leven precies zoals het moet gaan. Haar grote zus thuis aan het koken/bakken/in de tuin werken/zorgen voor de dementerende oom Julian/het huis schoonhouden, waaronder ook de kamers van de overleden familieleden. Alles precies op tijd, in een strak schema vervat lijkt het. En een gedetailleerd verslag van alle geuren die opstijgen uit de keuken. Mooi. En dan komt die indringer. Neef Charles. Hij ruikt geld en waardevolle spullen en vooral de brandkast in het huis. Onder het mom zijn nichtje Constance te komen helpen en te ondersteunen dringt hij zich verder en verder dit bijzondere gezinsleven in. Door zijn ogen wordt je als lezer toeschouwer van excentrieke en geheimzinnige rituelen die zich afspelen in en rond het familiehuis van de Blackwoods. De ondersteuning die Charles komt bieden begint al ernstig snel op bemoeienis op alle levensterreinen te lijken maar Constane erg goed te bevallen. Merricat ziet dat met lede ogen aan en doet wat zij kan om Charles weg te krijgen. Uiteindelijk ziet zij zich genoodzaakt zulke drastische maatregelen te nemen, dat die ook in het dorp niet ongemerkt blijven.

Ontroerend sprookje waarin de hoofdpersoon tot het einde blijft geloven
Een ontroerend mooi sprookje, waarin vooral de hoofdpersoon tot aan het eind van het verhaal blijft geloven. De Status Quo wil handhaven. De wereld waarin zij leeft nooit veranderd wil zien. Daar is veel voor nodig. Het lijkt het sprookje van nu, waarin veel mensen zich verzetten tegen de veranderingen in de wereld. Zich verenigen om met elkaar de maatschappij die nu één keer door dendert, een halt toe te roepen. Daarvoor is nodig dat de eigen leefruimte beperkt wordt. Al is het met grof geweld. De boze buitenwereld voor eens en voor altijd een kopje kleiner wordt gemaakt. In die zin is dit al 1962 gepubliceerde roman een maatschappij kritisch verhaal die nog steeds actueel is voor deze tijd. Tenminste, zo heb ik We hebben altijd in het kasteel gewoond gelezen. Shirley Jackson We hebben altijd in het kasteel gewoond is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Mieke Koster

SHITLEY JACKSON – WE HEBBEN ALTIJD IN EEN KASTEEL GEWOOND
– Schrijfster: Shirley Jackson ♀ (Verenigde Staten)