Nieuwe Boeken Juni 2017 Recensies Boekentips

Nieuwe Boeken Juni 2017 Recensies Boekentips. Wat zijn de interessante nieuwe boeken april 2017? Boekentips van de redactie, recensies en meer. Op deze pagina vind je een overzicht van nieuwe romans, thrillers, non-fictie boeken, biografieën en poëzie die in deze maand zullen verschijnen.

Natuurlijk zijn er Nederlandstalige boeken opgenomen van Nederlandse en Vlaamse schrijvers en schrijfsters. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de nieuwe boeken die in Nederlandse vertaling verschijnen en niet te vergeten kinderboeken.  Zodra er een recensie geschreven is door één van de redacteuren over boeken verschenen in juni 2017, dan wordt deze ook vermeld op de pagina, inclusief de beoordeling van het betreffende boek.

< Mei 2017 | Overzicht 2017 | Juli 2017 >

Nieuwe Boeken Juni 2017 Recensies Boekentips en Hoogtepunten

Wat zijn de nieuwe boeken die gaan verschijnen in juni 2017 waar de redactie naar uitkijkt en hoge verwachtingen van heeft? Een overzicht van nieuwe boeken juni 2017 recensies en boekentips.

Jeroen van Bergeijk Liefde Lijden Lossen RecensieLiefde, lijden, lossen

in veertig dagen naar Santiago

• Schrijver: Jeroen van Bergeijk  (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische reisverhalen
  • Uitgever: Querido Fosfor
  • Verschijnt: juni 2017
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs: € 12,50 / € 5,99
  • Inhoud boek: Het leven glipt voormalig uitgever Jeroen van Bergeijk door de vingers: in het jaar dat hij vijftig wordt, strandt zijn huwelijk en loopt hij vast in zijn werk. Tinder-avonturen, een baard en een tatoeage volgen. Als dan ook nog zijn moeder overlijdt, stapt hij op de fiets voor een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. Van Bergeijk is het vleesgeworden cliché van de man-met-een-midlifecrisis. Met de mensen die hij onderweg ontmoet, is het niet veel anders: iedereen lijkt op drift, werkloos, gescheiden, eenzaam. Al fietsend, zijn leven overziend en lezend in de enorme hoeveelheid boeken over de lange weg naar Santiago, vraagt hij zich af: hoe uniek ben ik? Als je leven een treurige gemeenplaats is geworden, kun je dan nog wel een authentieke ervaring hebben?

Benjamin Black Praagse nachten Recensie Roman John BanvillePraagse nachten

• Schrijver: Benjamin Black (John Banville)  (Ierland)
  • Soort boek: historische misdaadroman
  • Origineel: Prague Nights
  • Nederlandse vertaling: Arie Storm
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt: 6 juni 2017
  • Omvang: 376 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 12,99
  • Inhoud boek: Praag, 1599. Christian Stern, een jonge dokter, is net in de stad aangekomen. Op de eerste avond vindt hij het lichaam van een jonge vrouw, half begraven in de sneeuw. De dode vrouw is niemand minder dan de minnares van de keizer, en er is geen tekort aan verdachten. Stern wordt door de keizer zelf in dienst genomen om de moord te onderzoeken. Tijdens de zoektocht naar de dader belandt hij in de schimmige wereld van het hof van de keizer – verzwegen zaken, brieven geschreven in code en bittere rivaliteit. Maar er is geen weg meer terug, Stern zit er tot over zijn oren in. Van de romans van Benjamin Black zijn wereldwijd meer dan 900.000 exemplaren verkocht.

Anna Enquist Een tuin in de winter Prive-domein 294 RecensieEen tuin in de winter

Herinneringen aan Gerrit Kouwenaar

• Schrijfster: Anna Enquist ♀ (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische herinneringen
  • Uitgever: De Arbeiderspers Privé-domein 294
  • Verschijnt: 13 juni 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Begin jaren negentig ontmoetten Anna Enquist en Gerrit Kouwenaar elkaar op Poetry International in Rotterdam. Het was vriendschap op het eerste gezicht – al dachten sommige collega-dichters dat Kouwenaar een verhouding met haar had –, en het begin van een langdurige omgang die zijn beslag kreeg in jaarlijkse bezoeken aan Kouwenaars huis in Zuid-Frankrijk, gezamenlijke literaire excursies in het buitenland en geregelde ontmoetingen in Amsterdam. Een tuin in de winter is het verhaal van die dichtersvriendschap: ‘Het enige wat ik, als vriendin en collega, wilde is het weergeven van mijn herinneringen aan Gerrit Kouwenaar voor het te laat is.’

Thijs Feuth Achter de rug van God Recensie Reisverhalen FinlandAchter de rug van God

Een vreemdeling in Lapland

• Schrijver: Thijs Feuth  (Nederland)
  • Soort boek: autobiografische verhalen over leven in Fins Lapland, natuurbeschouwingen
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 7 juni 2016
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Aan de rand van de wereld begint het echte leven. De Nederlandse arts Thijs Feuth vertrekt met zijn Finse geliefde Laura naar Posio, een dorp diep in Lapland. In Achter de rug van God onderzoekt hij het contrast tussen de wereld waarin hij zich heeft gevestigd en de woelige wereld die hij achter zich heeft gelaten en die nog slechts via de (social) media tot hem komt. De natuur, de mensen van het dorp, het isolement en de strenge winter roepen grote en kleine vragen op over het leven, de maatschappij en zijn verhouding met Laura. De Finse mythologie, heemkundige zaken, hardlopen en langlaufen helpen de schrijver bij zijn zoektocht naar hoe te leven.
  • Recensie en oordeel: Nog niet gelezen door de redactie

Wendy Guerra Revolutionaire zondag RecensieRevolutionaire zondag

• Schrijfster: Wendy Gerra ♀ (Cuba)
  • Soort boek: politieke roman, sociale roman
  • Origineel: Domingo de Revolución (2016)
  • Nederlandse vertaling: Irene van de Mheen
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 20 juni 2017
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Cleo is een dichteres uit Havana die nergens bij past. Ze heeft grote moeite haar plekje te vinden op het eiland. De staatsbeveiliging gelooft dat haar succes als dichteres een plan is van de cia om het land te destabiliseren. Poëzie en literatuur worden gevaarlijk gevonden in Cuba. Cleo belandt in ballingschap met andere intellectuelen. Ook hier is ze niet op haar plaats. Iedereen om haar heen is wantrouwig. Ze moet haar gedichten verbergen en voelt zich steeds meer een vreemdeling in haar eigen land, waar opschrijven wat je denkt een grote zonde is.

Mohsin Hamid Exit West Recensie Roman over vluchtelingenExit West

• Schrijver: Mohsin Haid ♂  (Engeland, Pakistan)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: Exit West (2017)
  • Nederlandse vertaling: Saskia van der Lingen
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: 8 juni 2017
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Twee jonge mensen ontmoeten elkaar in een stad aan de vooravond van een burgeroorlog. De moderne Nadia wordt verliefd op de aardige en bescheiden Saïd, terwijl de situatie in het land steeds explosiever wordt. Dan horen ze over deuren die je, tegen betaling, naar een veiligere plaats in het Westen leiden. Als Saeed en Nadia geen andere mogelijkheid meer zien, besluiten ze over de drempel te stappen, richting een onbekende wereld. Exit west is een liefdesverhaal in tijden van migratie. Mohsin Hamid vat in deze intieme roman de dagelijkse realiteit samen van het tegemoet treden van een onzekere toekomst en het achterlaten van hetgeen je liefhebt.

Çiler İlhan Verbannen RecensieVerbannen

• Schrijfster: Çiler İlhan ♀ (Turkije)
  • Soort boek: verhalen
  • Origineel: Sürgün (2010)
  • Nederlandse vertaling: Sytske Breunesse
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 13 juni 2017
  • Omvang: 144 pagina’s
  • Prijs: € 17,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: Verbannen is een verzameling korte verhalen die tezamen een roman vormen over mensen die vervreemd zijn van hun vaderland, van hun families en de gemeenschap waartoe ze behoorden. De lezer krijgt korte, indringende inkijkjes in de leefwerelden van fictionele en werkelijke personages die nergens meer thuis horen. Als vrouwelijke auteur in hedendaags Turkije is Çiler Ihan niet bang te schrijven over controversiële thema’s als eerwraak, de Koerden of de Amerikaanse bezetting van Irak. Ze legt daarbij haar sympathie en begrip bij degenen over wie we normaal gesproken alleen lezen in nieuwsberichten en kille statistieken.

John Alxander Janssen Een verhaal uit de Zonnestad RecensieEen verhaal uit Zonnestad

• Schrijver: John-Alexander Janssen (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, Syrië-roman, debuutroman
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 7 juni 2017
  • Omvang: 192 pagina’s
  • Prijs: € 17,99 / € 10,99
  • Inhoud boek: Liefde, familiegeheimen en de voorafschaduwing van een burgeroorlog. Damascus. Op een open dag van de universiteit ziet Hamza, aankomend student bouwkunde, het meisje van zijn dromen. Hij besluit Zania, zoals ze zal blijken te heten, te volgen en belandt zo bij een proefcollege filosofie waar hij erachter komt dat de begeesterende professor Sinna al-Iskandri voor haar geen vreemde is. Hij schrijft zich in voor een bijvak filosofie en raakt zo langzaam verder in de ban van Zania en de geheimzinnige familie Al-Iskandri.

Karl Ove Knausgård Zomer Recensie Vier seizoenen deel 4Zomer

De vier seizoenen, deel 4

• Schrijver: Karl Ove Knausgård ♂ (Noorwegen)
  • Soort boek: autobiografische verhaal
  • Origineel: Om zommeren (2016)
  • Nederlandse vertaling: Sofie Maerten
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 20 juni 2016
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Karl Oves dochter Anne is inmiddels twee jaar. Hij vertelt haar over watersproeiers, regenwormen, tranen en het wilgenroosje. De zomer is heet en broeierig, maar soms ook mild als een nazomeravond. Terwijl hij als nooit tevoren geniet van het gezinsleven, schrijft Karl Ove over een vrouw die haar man en kinderen tijdens de oorlog verliet en met een Oostenrijkse soldaat naar Göteborg vluchtte. Karl Ove schrijft in dagboekvorm over de herinneringen, verlangens en gedachten die de zomer doen ontwaken. De tekst wordt verrijkt met prachtige, kleurrijke aquarellen van Anselm Kiefer.

Torrill Kornfeldt De terugkeer van de Mammoet RecensieDe terugkeer van de Mammoet

Een tweede leven voor uitgestorven dieren en planten

• Schrijfster: Torrill Kornfeldt ♀ (Zweden)
  • Soort boek: populair natuurwetenschappelijk boek
  • Origineel: Mammutens återkomst
  • Nederlandse vertaling: Kim Liebrand
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 6 juni 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Heb jij er altijd al van gedroomd een mammoet te zien lopen door de Siberische toendra of een oeros tegen te komen tijdens het hardlopen? Dat is niet zo onmogelijk als het lijkt. Wereldwijd doen wetenschappers onderzoek naar het opnieuw tot leven wekken van uitgestorven soorten. Of het nu gaat om dinosaurussen of de recent uitgestorven Amerikaanse trekduif, met geavanceerde gentechnologie, gevonden fossielen en nog levende soortverwanten wagen wetenschappers verwoede pogingen om te zorgen dat uitgestorven dieren en planten binnenkort weer welig tieren op deze aarde. Moeten we dat eigenlijk wel willen? Wat voor wereld zal hierdoor ontstaan? Journaliste Torill Kornfeldt reist langs deze wetenschappelijke projecten op zoek naar antwoorden.

Deborah Levy Warme melk RecensieWarme melk

• Schrijfster: Deborah Levy ♀ (Verenigde Staten)
  • Origineel: Hot Milk (2016)
  • Nederlandse vertaling: Astrid Huisman
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 13 juni 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Evan Z. is een verslaafde theaterregisseur in Tokio. Op zoek naar drugs komt hij in stadsdelen waar niemand durft te komen en op metrostations waar vreemde monsters huizen. Nadat zijn toneelvoorstelling op een fiasco uitloopt, vindt hij een vliegticket en besluit te vertrekken. In Slovenië viert Kras Volk zijn vijftigste verjaardag. Terwijl hij zelf op reis gaat, komt zijn familie bij elkaar, wat leidt tot dramatische en hilarische ontmoetingen. Op het kunst- en poëziefestival Poetrylitics in New York zal Zoja als beroemdheid optreden. Haar verschijning trekt het meest uiteenlopende publiek. Nadat ze op het nippertje aan een aanslag ontsnapt, vlucht ze. De levens van deze drie personages vertonen steeds meer scheuren. Kunnen ze zichzelf en elkaar nog redden?

Pedro Mairal De vrouw uit Uruguay RecensieDe vrouw uit Uruguay

• Schrijver: Pedro Mairal ♂ (Argentinië)
  • Origineel: La Uruguaya
  • Nederlandse vertaling: Bart Peperkamp
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 13 juni 2016
  • Omvang; 160 pagina’s
  • Prijs: € 17,99
  • Inhoud boek: De vrouw uit Uruguay is het verhaal van de dag waarop de veertiger Lucas Pereyra alles verliest wat hij belangrijk vindt: zijn vrouw, zijn geld, zijn gedroomde minnares en zijn gevoel voor eigenwaarde. En wanneer hij aan het einde van de dag de ramp overziet, beseft hij dat het tijd is om volwassen te worden. Lucas is een schrijver met een writer’s block. Hij leeft op kosten van zijn vrouw, wat zijn ego geen goed doet. Hij ziet maar één uitweg: van zijn woonplaats Buenos Aires de Rio de La Plata oversteken naar Uruguay, om daar de voorschotten te verzilveren voor de boeken die hij nog moet schrijven. Daar is de wisselkoers veel gunstiger dan in Argentinië. Enig nadeel: het is illegaal. Het uitstapje biedt hem bovendien de kans om de 28-jarige Uruguyaanse vrouw te ontmoeten op wie hij tijdens een festival hopeloos verliefd is geworden. Maar het lot beslist anders.

Josepha Mendels Rolien en Ralien RecensieRolien en Ralien

• Schrijfster: Josepha Mendels  (Nederland)
  • Soort boek: coming of age-roman,  psychologische roman
  • Eerste druk: 1947 (Querido)
  • Uitgever: Cossee
  • Verschijnt: 13 juni 2017
  • Prijs: € 18,99 / € 9,99
  • Inhoud roman: Mendels neemt ons in Rolien en Ralien mee terug naar haar eigen jeugd. Rolien is de jongste en wordt door haar twee oudere zusters niet serieus genomen. Ze voelt zich buitengesloten en verzint haar eigen speelkameraad Ralien om het leven aan te kunnen. Ralien begint haar leven steeds meer te beheersen. Als Josepha Mendels in december 1942 de vlucht uit bezet Frankrijk over de Pyreneeën begint, zit het manuscript van Rolien en Ralien in haar rugzak. Maar haar gids laat haar halverwege in de steek en neemt haar bagage mee. Via de Spaanse gevangenis weet ze een halfjaar later naar Engeland te ontkomen. Een kopie van Rolien en Ralien bereikt Mendels in Londen. Zij stuurt hem naar de criticus Jan Greshoff ter beoordeling. ‘Het is een voortreffelijk boek, dat bij herlezing wint. Het is vol, maar dan ook letterlijk vol kostelijke vondsten. Het is anders van schriftuur en opvatting dan alle andere Nederlandse verhalen over een jeugd. En het is zoo verbazend knap, dat ik mij niet kan voorstellen, dat dit een eersteling zou zijn.’ Greshoff nam niet alleen een hoofdstuk op in een bundel met werk van Nederlandse auteurs in ballingschap met onder meer Leo Vroman en Dola de Jong, hij legde ook het contact met Querido, waar de roman in 1947 verscheen. De pers vond het een ‘gevaarlijk boek’, maar prees de originaliteit. Simon Vestdijk las het als een bijzonder goed opgeschreven ziektegeschiedenis.

Edzard Mik Tussen ergens en nergens RecensieTussen ergens en nergens

Elf verhalen, ergens achtergelaten

• Schrijver: Edzard Mik  (Nederland)
  • Soort boek: verhalen
  • Uitgever: Querido
  • Verschijnt:  6 juni 2017
  • Omvang; 192 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: ‘Met taxichauffeurs in deze contreien weet je maar nooit,’ laat Edzard Mik een personage denken dat zich ver van huis van de ene plek naar de andere laat vervoeren, ‘het gaat hen meer om het onderweg dan om de bestemming, voor bestemmingen hebben ze geen gevoel.’ Bed, kamer, huis, stad, metropool, waar zijn we eigenlijk als we ergens zijn? Wat een plek lijkt te zijn, is geen plek, maar telkens de opening naar een andere plek, een andere ruimte. In elf verhalen onderzoekt Edzard Mik de locaties van ons bestaan. ‘Met een scherp oog voor detail legt Edzard Mik de raadselachtigheid van het dagelijks leven bloot. Zijn verhalen zijn daardoor glashelder en geheimzinnig tegelijk, indringend en origineel,’ aldus collega-schrijver Hans Maarten van den Brink.

Olav Mol Hoe werkt de Formule 1 RecensieHoe werkt de Fomule 1

Alles wat je maar wilt weten over de Formule1 helder uitgelegd

• Schrijver: Olav Mol, Erik Houben, Mike Mulder ♂ (Nederland)
  • Soort boek: informatief Formule 1 boek
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschijnt: 6 juni 2017
  • Omvang: 220 pagina’s (met afbeeldingen)
  • Prijs: € 22,50 / € 11,99
  • Inhoud boek: Meer dan een miljoen Nederlanders volgen tegenwoordig de Formule 1. De sport is veel ingewikkelder dan het lijkt – de teams gebruiken de meest geavanceerde technieken en strategieën. Hoe werkt de Formule 1 is een prachtig geïllustreerd handboek dat de lezer kan gebruiken als naslagwerk. Het is zowel geschikt voor de beginnende kijker als voor de doorgewinterde liefhebber. Vragen die onder andere aan bod komen zijn: Hoe zit een Formule 1-auto eigenlijk in elkaar Wat zijn de strategische overwegingen rond een pitstop en bandenkeuze? Hoeveel elektronica bevat een auto? Wat zijn de regels, die in 2017 ook weer flink zijn gewijzigd? Hoe traint een coureur, zowel fysiek als mentaal? Wat geven de teams jaarlijks uit, en waar spenderen ze dat aan?

Jo Nesbø De dorst Recensie Harry Hole ThrillerDe dorst

Harry Hole Thriller

• Schrijver: Jo Nesbø ♂ (Noorwegen)
  • Soort boek: Noorse thriller, Scandinavische thriller
  • Origineel: Tørst (2017)
  • Nederlandse vertaling: Annelies de Vroom
  • Uitgeverij: Cargo
  • Verschijnt: 6 juni 2017
  • Omvang: 512 pagina’s
  • Prijs: € 21,99
  • Inhoud thriller: Er loopt een moordenaar rond. De politie vindt het lichaam van een vrouw; een internetdate werd haar fataal. Haar verwondingen wijzen erop dat er een bijzonder agressieve moordenaar aan het werk is. De druk van de media wordt steeds groter, en de politie weet dat er maan één man is die de zaak kan oplossen. Maar Harry Hole weigert terug te keren naar de plek waar hij ooit bijna alles verloor wat hem lief is…lees verder >

Nele Neuhaus Het woud Recensie Duitse thrillerHet woud

• Schrijfster: Nele Neuhaus  (Duitsland)
  • Soort boek: Duitse thriller, misdaadroman, psychologische thriller
  • Origineel: Im Wald (2016)
  • Nederlandse vertaling: Sander Hoving
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschijnt: 6 juni 2017
  • Omvang: 560 pagina’s
  • Prijs: € 19,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Midden in de nacht gaat in het bos in de buurt van Ruppertshain een caravan in vlammen op. Oliver von Bodenstein en Pia Sander van de recherche worden opgeroepen om onderzoek te doen naar brandstichting. Dat wordt al snel ook onderzoek naar moord – in de uitgebrande resten van de caravan wordt een stoffelijk overschot aangetroffen. Kort daarna wordt een doodzieke oude vrouw vermoord in een hospice. Bodenstein is ontzet; hij kende de vrouw al zijn hele leven. Het onderzoek leidt hem en Pia terug naar de zomer van 1972, toen Bodensteins beste vriend Artur spoorloos verdween. Een trauma dat hij nooit los heeft kunnen laten – en voor velen uit Ruppertshain te pijnlijk om te willen bespreken. Het blijft niet bij twee doden. Rust er een vloek op het dorp?

Boek Peter Sagan Lidewey van Noord Recensie BiografiePeter Sagan

Portret van een alleskunner

• Schrijfster: Lidewey van Noord  (Nederland)
  • Soort boek: biografie, portret, wielerboek
  • Uitgever: Uitgeverij Q
  • Verschijnt: 13 juni 2016
  • Omvang: 200 pagina’s
  • Prijs: € 18,50 / € 11,99
  • Inhoud boek: Supertalent? Veelvraat? Rockster? Beest? Natuurwonder? Oer-allrounder? Voor Peter Sagan schieten woorden te kort. Want hoe omschrijf je een fenomeen? Hij is pas 27 en wordt nu al vergeleken met de groten der aarde als Michael Jordan, Lionel Messi en Eddy Merckx, de godfather van het wielrennen. Sagan boekte in zijn nog jonge carrière al talloze overwinningen. Hij won vijf keer op rij de groene trui in de Tour – en dat bij zijn eerste vijf pogingen. Hij volgde zichzelf op als wereldkampioen, iets wat maar vijf anderen deden in de rijke historie van het wielrennen. En hij wint klassiekers. Sagan verovert de harten van het publiek met zijn aanvallende stijl, zijn instinctieve manier van koersen, en met zijn opgeruimde karakter en zijn wheelies natuurlijk. Sommigen zien in hem de verlosser: de man die de ingedutte, door data en wetenschap geregeerde wielersport weer populair gaat maken bij een breed publiek. Maar is wat we zien echt? Of het resultaat van een uitgekiende marketingstrategie?

Steinunn Sigurðardóttir Jojo RecensieJojo

• Schrijfster: Steinunn Sigurðardóttir ♀ (IJsland)
  • Origineel:
  • Nederlandse vertaling: Marcel Otten
  • Uitgever: De Geus
  • Verschijnt: 20 juni 2017
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17,99 / € 9,99
  • Inhoud boek: Als Martin Montag de tumor van een van zijn patiënten onderzoekt, ontdekt de Berlijnse oncoloog dat deze de vorm heeft van een jojo. Het beeld brengt een herinnering boven aan een traumatische ervaring uit zijn kindertijd. De herbeleving wordt nog sterker wanneer blijkt dat de patiënt de man is die hem indertijd heeft misbruikt. Geconfronteerd met zijn onverwerkte verleden worden bij Martin heftige gevoelens van wraak opgewekt, ook omdat zijn eigen familie hem nooit heeft geloofd. Tegelijkertijd verdiept zich ook de vriendschap met een trouwe jeugdvriend. Jojo is een indrukwekkend drama over vergelding en zielsverwantschap, verteld door een van de beste hedendaagse schrijvers van IJsland.

Elixabeth Strout Niets is onmogelijk RecensieNiets is onmogelijk

• Schrijfster: Elizabeth Strout  (Verenigde Staten)
  • Origineel: Anything Is Possible (mei 2017)
  • Nederlandse vertaling: Barbara de Lange
  • Verschijnt: 1 juni 2017
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud : In haar alom geprezen roman Ik heet Lucy Barton roddelen Lucy en haar moeder in het ziekenhuis, bij wijze van toenaderings-poging, over de mensen uit hun dorp: de Mooie Meisjes Nicely, de aardige aardrijkskundeleraar meneer Haley, de getraumatiseerde veteraan Charlie Macauley, arm neefje Abel Blaine. De onsentimentele, diepmenselijke stem van Lucy kleurde hun herinneringen weemoedig en troostend tegelijk. In Niets is onmogelijk resoneert deze stem opnieuw, een aantal jaren later, en worden de mensen uit Lucy’s verleden verder verkend en uitgediept. Van jong tot oud, van arm tot rijk, hele levens in al hun complexiteit worden voor heel even opgeroepen en schijnbaar terloops met elkaar verbonden in negen indringende verhalen.
  • Oordeel en recensie: nog niet gelezen door de redactie

Sylvain Tesson Ongebaande paden RecensieOngebaande paden

Een voetreis dwars door Frankrijk

• Schrijver: Sylvain Tesson  (Frankrijk)
  • Soort boek: reisverhalen over Frankrijk, wandelverhalen
  • Origineel: Sur les chemins noirs
  • Nederlandse vertaling: Eef Gratama
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: 7 juni 2017
  • Omvang: 176 pagina’s
  • Prijs: € 18,99 / € 11,99
  • Inhoud boek: Drie jaar geleden kostte een zware val Sylvain Tesson bijna het leven. Hij beloofde zichzelf dwars door Frankrijk te gaan lopen als hij voldoende zou herstellen. In augustus 2015 begon Tesson, ook verlangend naar geestelijk herstel, in het uiterste zuidoosten van Frankrijk aan een wandeling die hem ver wegbracht van de bewoonde wereld en onze alomtegenwoordige technologie. Zijn tocht voerde, door de zelfopgelegde restrictie dat hij alleen over onverharde wegen mocht lopen, dwars door de ongerepte natuur, over soms nauwelijks begaanbaar terrein en langs barre uithoeken. Een kleine drie maanden later eindigde zijn voetreis aan de noordwestkust.

Aukelien Weverling In alles steden RecensieIn alle steden

• Schrijfsters: Aukelien Weverling ♀ (Nederland)
  • Soort boek: psychologische roman, sociale roman
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: juni 2017
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 18,99
  • Inhoud boek: In alle steden vertelt het verhaal van rasoptimist Bennie: ontslagen, alcoholist, maar vol goede moed. In een samenleving waar de scheiding tussen arm en rijk steeds scherper is geworden, zoekt hij zich een weg langs illegale dranklokalen. Hij beweegt zich opgewekt door een maatschappij waarin nog twee soorten onderwijs mogelijk zijn, gezondheid een eigen verantwoordelijkheid is en religie verenigd is tegen een gemeenschappelijke vijand. Met zijn maatschappelijke status op nul zwerft hij van baan naar baan. Hij probeert een weg terug te vinden naar een beter bestaan, waarin een bont gezelschap van bondgenoten hem bijstaat.

Pietro Valsecchi Eerste familie Recensie MaffiaromanEerste familie

• Schrijver: Pietro Valsecchi ♂ (Italië)
  • Soort boek: familieroman, maffiaroman
  • Origineel: Prima famiglia (2015)
  • Nederlandse vertaling: Philip Supèr
  • Uitgever: Wereldbibliotheek
  • Verschijnt: 20 juni 2017
  • Omvang: 480 pagina’s
  • Prijs: € 24,99
  • Inhoud roman: Eerste familie is de epische familiegeschiedenis van een Siciliaans gezin in New York dat door de maffia uit elkaar dreigt te vallen. Het gezin Palermo emigreert omstreeks 1900 van Sicilië naar New York, in de hoop op een betere toekomst. In de wijk Little Italy proberen vader Luigi en moeder Carmela een eerzaam bestaan op te bouwen, maar aan de greep van de maffia is nauwelijks te ontkomen. Wie geen beschermingsgeld betaalt, wordt geruïneerd of vermoord. In dit klimaat van armoede en afpersing groeien de kinderen van Luigi en Carmela op. Eerste familie is het verhaal van de weg die de kinderen gaan en de pogingen van Carmela om het gezin bij elkaar te houden. Centraal staat de strijd tussen de oudste zoon Frank, een eerlijke politieagent, en zijn jongere broer Sal, een ambitieuze crimineel. Wanneer Sal de plaats wil innemen van een maffiabaas, zet hij daarmee zijn leven op het spel. De enige die hem nog kan redden is Frank, maar het is de vraag of die dat wil. Komt familie altijd op de eerste plaats?
  • Recensie en oordeel: nog niet gelezen door de redactie