Collectie in context Van Abbemuseum 1936-2024 recensie

Collectie in context Van Abbemuseum 1936-2024 recensie

Collectie in context

Van Abbemuseum 1936-2024

  • Auteur: Diverse auteurs
  • Soort boek: kunstboek over het Van Abbemuseum
  • Uitgever: WBOOKS, Van Abbemuseum
  • Verschijnt: 11 december 2025
  • Omvang: 224 pagina’s (150 afbeeldingen)
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 24,95
  • Boek bestellen bij: Bol / Libris

Collectie in context Van Abbemuseum 1936-2024 recensie

Als er in de media een boekbespreking, review of recensie verschijnt van het kunstboek Collectie in context Van Abbemuseum 1936-2024, geschreven door diverse auteurs, dan besteden we er op deze pagina aandacht aan.

Flaptekst van het boek over de collectie van het Van Abbemuseum in Eindhoven

Hoe komt een museumcollectie tot stand?

Sinds de oprichting van het Van Abbemuseum in 1933 en de opening in 1938 hebben acht directeuren aan het roer gestaan. Zij speelden de hoofdrol bij de verwerving van kunstwerken en moesten hun aankoopplannen verdedigen tegenover verschillende commissies en colleges. Die waren veelal minder deskundig op het gebied van de moderne kunst en stelden zich conservatiever en zuiniger op. Niet zelden ontstonden conflicten door verschillen in visie op de kunstgeschiedenis, de artistieke en maatschappelijke waarde van de kunst en de functie van het museum.

In Collectie in context. Van Abbemuseum 1936-2024 wordt de verwerving van negentien werken voor de collectie van het museum besproken in samenhang met het beleid van de acht opeenvolgende directeuren. Wat was ten tijde van de verwerving de status van het werk en zijn maker? Hoe paste het in het collectiebeleid van de directeur? En wat is er met het kunstwerk gedaan, nadat de directeur die het had gekocht was vertrokken?

Studenten van de masteropleiding Kunsten Cultuurwetenschappen van de Open Universiteit hebben zich met betrekking tot een specifiek kunstwerk over die vragen gebogen een de hand van in het museum beschikbare bronnen. Tezamen laten hun bevindingen zich lezen als een alternatieve geschiedenis van het Van Abbemuseum van het begin tot heden, waarin kunstwerken telkens weer vanuit een ander perspectief worden bekeken en in een ander narratief worden geplaatst.

Collectie in context laat de lezer beseffen dat museumcollecties nooit vanzelfsprekend en statisch zijn. Met elke wisseling van de wacht en macht verandert het beeld van de kunst(geschiedenis) onder invloed van nieuwe visies, wensen en tactieken van de directeuren én van kansen op de kunstmarkt en de opstelling van financiers.

Informatie over de auteurs van het boek

Paul van den Akker, is emeritus hoogleraar Kunstgeschiedenis aan de Open Universiteit, publiceert over tekenkunst en kunstgeschiedschrijving. Is medeauteur van de monografie F. Franciscus in gevecht met oude meesters (WBOOKS, 2026) en medecurator van de gelijknamige tentoonstelling van deze schilder in Centraal Museum Utrecht (2026).

Mieke Rijnders was tot 2020 hoofddocent Kunstgeschiedenis aan de Open Universiteit, doet onderzoek naar het museale verzamelen en presenteren van kunst en het Nederlands neorealisme. Zij is gastcurator bij Museum MORE voor de tentoonstelling Charley Toorop-Pyke Koch: gedeelde passie (2026) en medeauteur van de begeleidende catalogus.

Diana Franssen was tot 2021 curator en hoofd onderzoek van het Van Abbemuseum, stelde solotentoonstellingen samen van onder anderen Piero Gilardi en Lynda Benglis en ontwikkelde het Living Archive-concept voor het gebruik van primaire bronnen in tentoonstellingen. Sinds 2022 is zij als curator verbonden aan het Albert van Abbehuis in Eindhoven.

Bijpassende boeken