Conny Braam De revolutie van Pelle recensie

• Schrijfster: Conny Braam (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse roman
  • Verschijnt: 28 februari 2023
  • Omvang: 572 pagina’s
  • Prijs: € 27,99 / € 7,99

Recensie en waardering van de roman

• In haar nieuwe roman beschrijft Conny Braam het leven van drie generaties strijdbare vrouwen die geen genoegen namen met het leven zoals zij verwacht werden te leven. Het is het geromantiseerde verhaal van haar grootmoeder, moeder en van Conny zelf. Alle drie de vrouwen zijn strijdvaardig actief betrokken bij het verkrijgen van eerlijker kansen in de maatschappij van dat moment. In de ruim 560 pagina’s tellende roman vertelt Conny Braam op boeiende wijze de geschiedenis van haar eigen leven en de twee generaties vrouwen die haar voorgingen. Wellicht hier en daar iets te uitgesponnen, wordt de lezer desondanks toch in het vaak schrijnende verhaal gezogen van uitbuiting, onderdrukking en ontluikend feminisme en verzet. (Allesoverboekenenschrijvers, ∗∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe roman van Conny Braam

In De revolutie van Pelle zoekt Conny Braam naar antwoorden op de vraag wat haar tot de rebelse meid heeft gemaakt die in mei 1968 na een laatste knallende ruzie op de trein stapt. De reconstructie van haar verleden begint in het negentiende-eeuwse IJmuiden waar grootmoeder Keet Pelle een kroeg drijft en evenals vele werkloze kanaalgravers en arme vissers in de ban raakt van de revolutionaire socialistenleider Ferdinand Domela Nieuwenhuis. Vanaf 1924 is het Keets dochter Grada die vanuit Beverwijk vertelt over haar vastberadenheid te ontsnappen aan de vernederende armoede alsook aan haar moeder, die collecteert voor de Rode Hulp.

Begin jaren vijftig komt Conny Braam zelf aan het woord en vertelt ze over haar jeugd in Arnhem, waar de koude oorlog mentaliteit, brave burgerlijkheid en het racisme van haar vader uiteindelijk onverdraaglijk worden. De belofte van revolutie zal haar naar Amsterdam lokken, waar ze de Nederlandse Antiapartheidsbeweging opricht.