Diana Lebacs Duizend leugens bruidstaart Recensie Informatie

Diana Lebacs - Duizend leugens bruidstaart Recensie Informatie

Diana Lebacs – Duizend leugens bruidstaart Recensie Informatie
De Curaçaose schrijfster Diana Lebacs is vooral bekend van de door haar geschreven kinderboeken. Met Duizend leugens bruidstaart schreef ze haar tweede roman die bedoeld is voor volwassenen. Het is een actuele roman over illegale immigratie, mensen die hun heil elders zoeken of daar een beter bestaan te kunnen opbouwen. Hoofdpersoon van de roman is Skylar enige zoon van een alleenstaande moeder. Ze leven in armoede omdat hun vader over de grens verdwenen is op zoek naar een beter bestaan. Skylar die geitenhoeder is, gaat zonder medeweten van zijn moeder naar school en zich blijkt te ontwikkelen tot een slimme leerling, oogluikend toegestaan door de leraar van de dorpsschool Jair. Jair en zijn moeder kunnen het trouwens opvallend goed met elkaar vinden. En dat terwijl zijn moeder sinds de verdwijning van zijn vader bijna nooit meer het huis uitkomt, laat staan het dorp bezoekt.

Een zoektocht naar een verdwenen vader en echtgenoot
Meer en meer raakt Skylar benieuwd naar zijn verdwenen vader. Sterker nog uiteindelijk gaat hij samen met zijn moeder op zoek. Met behulp van een grenswacht weten ze illegaal de grens over te komen. In het welvarender land doet Skylar zeer veel indrukken op die hem verder ontwikkelen. Ook weet hij sporen van zijn vader te vinden. Na drie maanden gaat zijn moeder terug naar het dorp. Skylar blijft en ontwikkelt zich verder tot een begenadigd advocaat. Hij wordt geconfronteerd met goed en kwaad in de maatschappij, heeft relaties met een aantal vrouwen en wordt geconfronteerd met bizarre gebeurtenissen.

Een moralistische avonturenroman die lekker weg leest
Diana Lebacs heeft met Duizend leugens bruidstaart een moralistische roman geschreven. Een roman die een aantal actuele thema’s op een prettige manier aansnijdt. De avonturen die Skylar beleeft hebben soms iets spiritueels, maar staan ook in de keiharde realiteit van geweld, seks en meedogenloosheid van de maatschappij. Gelukkig biedt de roman ook hoop en kans op liefde en een fijn bestaan. Al met al is de nieuwe roman van Diana Lebacs – Duizend leugens bruidstaart een boek dat lekker weg leest en krijgt +++ (zeer goed).

– Titel: Duizend leugens bruidstaart
– Schrijfster: Diana Lebacs (Curaçao)
– Soort boek: avonturenroman, psychologische roman
– Uitgever: In de Knipscheer
– Verschenen: 23 november 2016
– Omvang: 208 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 17,50
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Flaptekst en inhoud boek
Op een dag laat geitenhoeder Skylar zijn kudde op de berghelling in de steek om een groep kinderen te volgen onderweg naar school. Stiekem glipt hij in een van de schoolbanken en algauw blijkt hij een knappe leerling te zijn. Maar de school verandert zijn leven definitief wanneer meester Jaír met zijn ‘explosie van haar’ en zijn moeder Naima met haar ‘heldere lach’ het goed met elkaar kunnen vinden. Reden te meer voor Skylar zijn moeder over te halen om met hem zijn vader op te sporen in het naburige Hope Land. Deze vrijwel onmogelijke opdracht die de verhaalheld zich in Duizend leugens bruidstaart stelt, voert hem niet alleen naar Hope Land maar ook op een spirituele reis. De Curaçaose schrijfster Diana Lebacs weeft in ‘Duizend leugens bruidstaart’ een ingenieus web van personages, hun relaties en de raadselachtige gebeurtenissen waarin ze raken verwikkeld. Het is een coming of age over een jonge illegale immigrant: wanhopig probeert hij contact te krijgen met de man die hem heeft grootgebracht tot zijn negende. Tegelijkertijd is dit het verhaal van de moeder, ze reist met de jongen mee en hunkert naar de liefde van haar leven. Als jonge vrouw heeft zij, al voor de geboorte van haar zoon, na een aangrijpend voorval besloten zich nooit meer in het dorp te vertonen.

– Curaçaose Schrijvers en Schrijfsters Boeken en Informatie