Curtis Sittenfeld Rodham Recensie

• Schrijfster: Curtis Sittenfeld (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman
  • Origineel: Rodham (2020)
  • Nederlandse vertaling: Inge Kok
  • Verschijnt: 17 juni 2020
  • Omvang: 448 pagina’s
  • Recensie roman: Sittenfeld vermengt overtuigend het politieke bedrijf met de persoonlijke beslommeringen van Hillary, haar dilemma’s, haar worsteling met relaties en haar enigszins koele en truttige uitstraling. Zonder sentimenteel te zijn, krijgt de roman hier en daar zelfs een emotionele lading. Al met al vertelt de roman op zeer geslaagde, geloofwaardige, soms spannende en levensechte wijze de alternatieve levensgeschiedenis van Hilary Rodham…lees verder >

Flaptekst roman over Hillary Clinton

In 1971 is Hillary Rodham een veelbelovende jonge vrouw: ze stond net in Life Magazine, studeert rechten aan de prestigieuze Yale Law School, en maakt al naam als activist en voorvechter van vrouwenrechten. En dan ontmoet ze Bill Clinton. Een mooie, charismatische medestudent die zijn politieke carrière al ijverig in de steigers aan het zetten is. Algauw vinden ze een intellectuele evenknie in elkaar, maar ook een diepgaande emotionele en fysieke verbintenis zoals beiden nooit gekend hebben.

In het echte leven volgde ze de liefde van haar leven terug naar zijn thuisstaat Arkansas en werd ze de Hillary Clinton die we al decennia kennen. Tot zover het waargebeurde verhaal. Maar in deze meesterlijk verbeelde, alternatieve geschiedenis gaat Hillary een andere weg. Ze verlaat Clinton en vertrekt met een gebroken hart uit Arkansas. In de daaropvolgende decennia klimt Hillary Rodham omhoog in de Amerikaanse politiek. Haar wegen zullen die van Bill Clinton telkens opnieuw kruisen, zowel in de politieke arena als privé. Totdat ze tegenover elkaar komen te staan in de Democratische voorverkiezingen van 2016.