Curtis Sittenfeld – Rodham

Curtis Sittenfeld Rodham recensie en informatie over de inhoud van deze nieuwe Amerikaanse roman. Op 17 juni 2020 verschijnt bij Uitgeverij Atlas Contact de Nederlandse vertaling van Rodham, de roman van Curtis Sittenfeld.

Curtis Sittenfeld Rodham Recensie en Informatie

Je moet over behoorlijk wat lef en inbeeldingsvermogen beschikken als je het aandurft om een roman te schrijver over echte personen waarin de geschiedenis anders verloopt dan er in de werkelijkheid is gebeurd. En als je dat ook nog eens doet over personen die nog in leven zijn en de roman op volkomen overtuigt dan moet je over een bijzonder talent beschikken. Dat is precies wat je kun zeggen over de roman Rodham van de Amerikaanse schrijfster Curtis Sittenfeld.

Eigenlijk laat Curtis Sittenfeld Hillary niet veel anders zijn dan de persoon die ze in werkelijkheid lijkt, een ambitieuze vrouw met ambities die meermaals het glazen plafond moet doorbreken om zich staande te houden in de meedogenloze politieke arena. Echter in de roman verlaat ze Bill Clinton na een hartstochtelijke en intense relatie toen ze beiden zo midden twintig jaar oud waren. Sittenfeld schroomt trouwens niet om heftige seks scenes te beschrijven tussen Hillary en Bill. De belangrijkste reden waarom Hillary besluit de relatie te stoppen, Bill had aan één vrouw niet genoeg.

Curtis Sittenfeld Rodham Recensie

In de loop van de alternatieve levensgeschiedenis van Hillary kruisen hun paden zich regelmatig zowel in de politieke arena en privé. Curtis Sittenfeld slaagt erin op overtuigende wijze deze alternatieve levensgeschiedenis over het voetlicht te brengen. Het is een meeslepend verhaal van een ambitieuze vrouw die met volle overgave probeert de barrières te beslechten. Bovendien geeft Sittenfeld een inkijk in het politieke bedrijf waarin werkelijk alles wordt ingezet om doelen te bereiken en waarvan Hillary en haar team niet schromen gebruik te maken.

Overtuigende, geloofwaardige, spannende en levensechte alternatieve levensgeschiedenis

Sittenfeld vermengt overtuigend het politieke bedrijf met de persoonlijke beslommeringen van Hillary, haar dilemma’s, haar worsteling met relaties en haar enigszins koele en truttige uitstraling. Zonder sentimenteel te zijn, krijgt de roman hier en daar zelfs een emotionele lading. Al met al vertelt de roman op zeer geslaagde, geloofwaardige, soms spannende en levensechte wijze de alternatieve levensgeschiedenis van Hilary Rodham. De roman is gewaardeerd met de maximale ∗∗∗∗∗ (uitmuntend).

Rodham

• Schrijfster: Curtis Sittenfeld (Verenigde Staten)
  • Soort boek: Amerikaanse roman
  • Origineel: Rodham (2020)
  • Nederlandse vertaling: Inge Kok
  • Verschijnt: 17 juni 2020
  • Omvang: 448 pagina’s

Flaptekst roman over Hillary Clinton

In 1971 is Hillary Rodham een veelbelovende jonge vrouw: ze stond net in Life Magazine, studeert rechten aan de prestigieuze Yale Law School, en maakt al naam als activist en voorvechter van vrouwenrechten. En dan ontmoet ze Bill Clinton. Een mooie, charismatische medestudent die zijn politieke carrière al ijverig in de steigers aan het zetten is. Algauw vinden ze een intellectuele evenknie in elkaar, maar ook een diepgaande emotionele en fysieke verbintenis zoals beiden nooit gekend hebben.

In het echte leven volgde ze de liefde van haar leven terug naar zijn thuisstaat Arkansas en werd ze de Hillary Clinton die we al decennia kennen. Tot zover het waargebeurde verhaal. Maar in deze meesterlijk verbeelde, alternatieve geschiedenis gaat Hillary een andere weg. Ze verlaat Clinton en vertrekt met een gebroken hart uit Arkansas. In de daaropvolgende decennia klimt Hillary Rodham omhoog in de Amerikaanse politiek. Haar wegen zullen die van Bill Clinton telkens opnieuw kruisen, zowel in de politieke arena als privé. Totdat ze tegenover elkaar komen te staan in de Democratische voorverkiezingen van 2016.