Dan Jones Van Rome tot Rome Recensie

• Uitgever: Omniboek
  • Verschijnt: 25 januari 2022
  • Omvang: 720 pagina’s
  • Prijs: € 37,50 – € 42,50
  • Uitgave: gebonden boek / ebook

Flaptekst van het nieuwe boek over de Middeleeuwen van Dan Jones

Op 24 augustus 410 werd Rome geplunderd door de Visigoten onder leiding van koning Alarik I. Dit was misschien wel de doodsteek voor het Romeinse Rijk, maar ze zorgde niet voor het einde van de invloed van Rome. Ruim duizend jaar later, in 1527, was de stad opnieuw het doelwit van plunderingen. Deze twee historische gebeurtenissen vormen het begin- en het eindpunt van meer dan een millennium wereldgeschiedenis, een periode die vaak wordt aangeduid als ‘de middeleeuwen’. Deze term, die in de renaissance is ontstaan, heeft een negatieve toon: de periode ervoor – de hoogtijdagen van het Romeinse Rijk – en de periode erna – de tijd van de ‘wedergeboorte’, waarin werd teruggegrepen op die oude Romeinen – waren beter. Die tussenperiode, de middeleeuwen genoemd, wordt getypeerd als duister, als een tijd van onrust en verval.

In Van Rome tot Rome vertelt Dan Jones het ware verhaal van de middeleeuwen. In zestien hoofdstukken beschrijft hij ruim duizend jaar wereld geschiedenis. Van de ‘barbaarse’ rijken en Byzantium tot de islamitische rijken en de Mongolen. Van Attila de Hun en Saladin tot Jeanne d’Arc en Isabella I van Castilië. En van het Roelandslied en de Mabinogion tot de Novgorodkroniek en de Hadith.

Jones weet in het boek op weergaloze en enerverende wijze alles met elkaar in verband te brengen, waardoor niet alleen de middeleeuwen begrijpelijker worden, maar ook de huidige tijd in een breder perspectief gezien kan worden.

Dan Jones (1981) is een Britse historicus, journalist, tv-presentator en schrijver. Hij schreef meer dan zeven boeken, waaronder ‘De Tempeliers’, ‘De kruisvaarders’ en ‘Vorsten van Albion’. Samen met Marina Amaral maakte hij de fotoboeken ‘De tijd in kleur’ en ‘Wereld in vlammen’.