De afloop boek over de treinkaping bij De Punt recensie

• Uitgever: Uitgeverij Verloren
  • Verschijnt: 2 juni 2023
  • Omvang: 216 pagina’s
  • Uitgave: paperpack
  • Prijs: € 23,00

Flaptekst van het boek over de treinkaping bij De Punt

Op 11 juni 1977 voltrok zich de enige grootscheepse militaire aanval op Nederlands grondgebied sinds de Tweede Wereldoorlog. Om zes minuten voor vijf in de vroege ochtend openden 29 precisieschutters het vuur op een door negen Molukse jongeren gekaapte trein bij het Drentse dorpje De Punt. In acht minuten werden 15.000 kogels op eigen burgers afgevuurd. Vervolgens gingen mariniers de trein binnen en ontzetten in een paar minuten 51 gegijzelde passagiers.

Dit boek geeft na bijna een halve eeuw voor het eerst een nauwkeurige reconstructie van wat er zich in die twaalf minuten rond maar vooral in de trein afspeelde en toont aan dat een aantal van de mariniers vijf van de negen Molukse actievoerders executeerden. De auteurs wisten als eersten documenten te bemachtigen die tot 2053 als staatsgeheim geclassificeerd waren. De afloop complementeert hiermee niet alleen de talloze publicaties die sinds 1977 verschenen en nooit een exact beeld wisten te schetsen, maar biedt ook geheel nieuwe inzichten.

In hechte samenwerking met forensisch patholoog Frank van de Goot komen de auteurs na uitvoerig onderzoek van de originele autopsierapporten tot een nauwkeurige analyse van de dodelijke schoten. Daarnaast spraken de auteurs met tientallen direct betrokkenen: gegijzelden, militairen, bemiddelaars en de toenmalig verantwoordelijk minister. Dit levert een indrukwekkend en aangrijpend beeld op van het verloop van de kaping en de onderlinge verstandhouding die tussen de gijzelnemers en gegijzelden in die drie weken en ook daarna ontstond.

De auteurs: Jan Beckers, freelancejournalist, zet zich sinds begin jaren tachtig in voor het Zuid-Molukse volk. Nona Lumalessil, dochter van een KNIL-militair, zus van in de trein overleden actievoerder Ronnie. Junus Ririmasse, kunstenaar, actievoerder De Punt.