De schilders van Egmond boek van Peter J.H. van den Berg recensie

• Soort boek: kunstboek, monografie
  • Uitgever: WBOOKS
  • Verschijnt: 26 maart 2021
  • Uitgave: gebonden boek
  • Boek bestellen bij: Boekhandel / Bol

Recensie en waardering voor het kunstboek

• De reeks boeken die uitgeverij WBOOKS uitgeeft over kunstenaarskolonies, plaatsen en regio’s waar een concentratie van schilders zich liet inspireren breidt zich gestaag uit. In het nieuwe deel staan de dorpen die gezamenlijk Egmond vormen centraal. De kustplaats inspireerde een flink aantal bekende en minder bekende kunstenaars tot mooi werk. Schrijver Peter J.H. van den Berg plaats het werk en de kunstenaars mooi in de tijd en geeft korte en bondige informatie over de achtergronden. Bovendien is het boek zoals altijd prachtig vormgegeven en mooi en zeer verzorgd uitgegeven. Een echte aanrader. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek van Peter J.H. van den Berg over de schilders van Egmond

Wat hebben we reikhalzend uitgekeken naar dit nieuwe deel in de succesvolle reeks Kunstenaarskolonies in Nederland! Want vanaf het moment dat kunstenaars Egmond begonnen te bezoeken is het vissersdorp onophoudelijk in verf en foto gevangen. En niet door de minsten. Cornelis Buys, Jacob van Ruisdeal en Willem Kool maakten zeegezichten waar de Egmondse wind doorheen waaide. Tegenwoordig hangen hun werken in musea over de hele wereld.

George Hitchcock en Gari Melchers maakten Egmond tot een internationale kunstkolonie. Ook ontstond The Art Summer School, die in de zomer door kunstschilders uit heel Europa en Amerika werd bezocht. Daaruit ontwikkelde zich de Egmondse School, een stijl van schilderen die van 1890 tot en met 1905 in Egmond bestond.

Bijna vierhonderd jaar aan spectaculaire schilderijen leverde Egmond op. De Schilders van Egmond bewijst waarom de kolonie zich terecht met weerhaken in de kunstgeschiedenis bevindt.

Met de unieke reeks Kunstenaarskolonies in Nederland stapt u in de rijke kunsthistorie van verrassende plaatsen. Geschreven door experts en boordevol prachtige afbeeldingen van werken in museale en particuliere collecties. Met informatieve inleidingen en bijschriften voor de kunsthistorische en historische context. Ieder afzonderlijk deel is ook los te lezen en een waar cadeau voor de liefhebber van de betreffende streek. Maak uw collectie compleet met De schilders van Egmond!