Jonas T. Bengtsson Een sprookje Recensie Roman over Kopenhagen

De roman Een sprookje van Jonas T. Bengtsson is een vlotgeschreven roman waarin het leven en de vader-zoon relatie wordt beschreven van een opgroeiende jongen wordt beschreven aan de zelfkant van de Deense samenleving in de periode van midden jaren tachtig van de vorige eeuw tot het jaar 2000. Met een lichtvoetige toon worden de soms humoristische en regelmatig schrijnende situaties beschreven. Als de jongen volwassen wordt komen er steeds meer details aan het licht van het verleden van zijn vader. Hoe hiermee om te gaan en wat ermee te doen zijn de vragen waarmee de jongen worstelt. Al met al is de roman van Jonas T. Bengtsson – Een sprookje een lezenswaardige roman die een, soms schrijnend, inzicht biedt in het Denemarken van het einde van de vorige eeuw. De redactie beoordeelt het boek met +++++ (zeer goed). Uitgeroepen door de redactie tot Boek van de Week.

– Titel: Een sprookje
– Schrijver: Jonas T. Bengtsson (Denemarken)
– Genre: psychologische roman, sociale roman
– Origineel: Et eventyr (2011)
– Nederlandse vertaling: Angélique de Kroon
– Uitgever: Koppernik
– Verschenen: 2015
– Omvang: 396 pagina’s
– Uitgave: Paperback
– Prijs: € 19,90
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed)

Inhoud Jonas T. Bengtsson – Een sprookje
Een jongen groeit op met een vader die weinig respect voor de wet lijkt te hebben. Terwijl ze van de ene naar de andere plek trekken alsof ze op de vlucht zijn, nemen ze steeds meer afstand van de maatschappij. De vader, een excentrieke, rusteloze man, neemt onderweg allerlei baantjes aan, zoals uitsmijter bij een nachtclub, tuinman en hulpje van een louche meubelhandelaar. Overdag geeft hij zijn zoontje les, ’s avonds vertelt hij een sprookje over een prins en een koning die op een missie zijn om de boosaardige witte koningin te vermoorden, daarbij achtervolgd door haar handlangers, de witte mannen, die allerlei gedaantes aannemen. Op een dag neemt hun avontuur een onverwachte wending. Tien jaar later, wanneer de jongen op het punt staat volwassen te worden, kunnen vragen over het duistere verleden van zijn vader niet langer onbeantwoord blijven. Met Een sprookje, dat zich afspeelt in het Kopenhagen van de jaren tachtig tot het begin van de eenentwintigste eeuw, heeft Jonas T. Bengtsson een coming-of-ageroman geschreven over hoe het voelt om een vreemde in de moderne wereld te zijn en over de consequenties van een levensfilosofie die van ouder op kind overgaat.

Deense Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Boek van de Week Overzicht