Don DeLillo De stilte Recensie

• Origineel: The Silence (29 oktober 2020)
  • Nederlandse vertaling: Jan Fastenau
  • Verschijnt: 18 februari 2021
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek / ebook

Waardering voor de roman De Stilte

• “In De stilte is een zeer ervaren schrijver aan het woord die het metier tot in de kleinste details beheerst. De nieuwe roman van Don Delillo heeft een omvang van slechts zo’n kleine 125 pagina’s maar heeft een enorme verontrustende urgentie en actualiteit. Bovendien laat Delillo veel te raden over voor de lezer en doet hij geen enkele moeite om te komen tot een vorm van geruststelling wat de intensiteit nog krachtiger maakt. Ondanks de beperkte omvang is De stilte één van de beste romans van de Amerikaanse meesterschrijver.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)
  • “Don DeLillo schrijft urgent en krachtig.” The Independent, ∗∗∗∗
  • “In deze wrange en scherpe bespiegeling over collectief verlies worden we plots afgesneden van alle zekerheden. De stilte heeft alle elementen van DeLillo’s werk in zich opgenomen en deze verfijnd.” Rachel Kushner

Flaptekst van de nieuwe roman van Don DeLillo

De stilte van Don DeLillo speelt zich af op een bijzondere zondag in het jaar 2022, Super Bowl Sunday. Vijf mensen hebben een etentje gepland in een appartement in Manhattan. Een emeritus hoogleraar natuurkunde, haar echtgenoot en een van haar oud-studenten wachten op een echtpaar dat zich aan boord bevindt van een vlucht vanuit Parijs, die dramatisch zal eindigen. Het gesprek gaat over van alles: van een telescoop in Chili tot bourbon, tot een manuscript van Einstein over de relativiteitstheorie uit 1912. Als de techniek om hen heen de geest geeft, komt de conversatie pas echt op gang. Wat volgt is een gesprek over wat ons menselijk maakt.

Zelden kon een roman op zo’n unieke wijze als gids dienen in een verwarrende wereld. Zelden waren DeLillo’s visionaire blik, verbeelding en taal zo verhelderend en urgent als nu in De stilte.