Elena Ferrante De geniale vriendin Recensie Dwarsligger

Elena Ferrante De geniale vriendin Recensie
De internationale faam die Elena Ferrante, van wie niemand weet wie wie zij of hij? (alhoewel, er zijn steeds sterkere geruchten dat de schrijver bekend is) in werkelijkheid is, ten deel is gevallen, kan ik na het lezen van deel 1 van de Napolitaanse romans, met de titel De geniale vriendin, goed begrijpen. De Nederlandse vertaling van het boek L’amica geniale dateert uit 2013 en is in 2017 opnieuw uitgegeven als Dwarsligger. Het kostte mij een behoorlijk aantal pagina’s lezen om enige grip op het verhaal te krijgen – de ellenlange lijst van personages en families aan het begin van het boek vond ik nogal intimiderend. De proloog Het uitwissen van de sporen, waarin Rino’s moeder, Rafaelle Cerullo, zoek is, roept heel veel vragen op – die overigens in dit deel niet beantwoord worden.

Bijzondere vriendschap die gedomineerd wordt door genegenheid en een bijzonder “samen” en jaloezie
Er volgt een boeiend en intrigerend verhaal over de kindertijd en de puberteit van Lila en Lenú (Elena) die opgroeien onder de keiharde omstandigheden van een kleine gemeenschap in Napels. Lila die als kind altijd al “stout” was, maar ongelofelijk intelligent en Elena, die een vreemde combinatie van aantrekkingskracht en ondergeschiktheid ervaart ten opzichte van Lila. Ook Lila kan goed leren en ze gaan na de lagere school naar de middenschool – beslist niet vanzelfsprekend voor meisjes uit die tijd en deze cultuur. Uiteindelijk stopt Lila met school en studeert Elena verder, ze gaat zelfs naar het gymnasium. Ze hebben allebei al van jongs af aan het idee, dat rijk worden de oplossing voor alles is. Als je rijk bent, heb je macht, zoals heel goed zichtbaar is bij de familie Solara. Hun hele jonge leven door blijft er een soort race gaande tussen de twee vrouwen: wie is het slimst, wie durft het meest, wie is het eerste verloofd, wie gaat als eerste trouwen. Een bijzondere vriendschap die afwisselend gedomineerd wordt door genegenheid en een bijzonder “samen” en jaloezie, die bij tijd en wijle heel hecht is en dan weer tijdenlang bijna niet bestaand. Uiteindelijk trouwt Lila als eerste, met de rijke Stefano. Maar al op de bruiloft blijkt dat Stefano helemaal niet de man is die hij lijkt.

Een prachtige inkijk in het Napolitaanse leven
Na een wat aarzelende eerste 100 pagina’s het ik De geniale vriendin in één ruk uitgelezen. Wat een mooie en indringende schrijfstijl heeft Ferrante en wat een prachtige inkijk geeft ze in het Napolitaanse leven. Boeiende personages die heel goed zijn uitgewerkt en een prachtige omlijsting vormen van het verhaal van de twee vriendinnen. Natuurlijk kan ik niet anders dan verder lezen: de Napolitaanse romans van Ferrante bestaan uit maar liefst 4 delen! Het was ook mijn eerste kennismaking met het formaat Dwarsligger. Ik vond het even wennen, vooral vanwege het kleine lettertype en de dunne papiersoort, maar vond het uiteindelijk heel prettig lezen. Elena Ferrante – de geniale vriendin is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Recensie van: Monique van der Hoeven

ELENA FERRANTE – DE GENIALE VRIENDIN DWARSLIGGER
De Napolitaanse romans, deel 1