Ellen van Velzen Kinderen van de Eindeloze Vlakte Recensie

Ellen van Velzen Kinderen van de Eindeloze Vlakte Recensie. Op 22 februari 2018 is bij Uitgeverij Lemniscaat de jeugdroman van Ellen van Velzen – Kinderen van de Eindeloze Vlakte verschenen. Op ze pagina kun je de  Ellen van Velzen Kinderen van de Eindeloze Vlakte recensie, waardering en informatie lezen.

Kinderen van de Eindeloze Vlakte is het tweede boek van schrijfster en wiskundige Ellen van Velzen. Een boek dat zich afspeelt op een grote, woestijn-achtige vlakte, waar stammen nog in en mét de natuur leven. Inclusief alle gevaren die dat met zich mee brengt. Het is indrukwekkend mooie en ingetogen jeugdroman, geschikt voor lezers vanaf 10 jaar.

Is de vijand wel een vijand?

12 jaar, zoon van het Harati stamhoofd en ontvoerd door de Kamarai-stam. Dat overkomt Sen. In het kamp van zijn vijanden kan hij aan niets anders denken dan terug naar huis te gaan. Weg bij die Wilden, zoals de Harati de Kamarai altijd noemen. Maar hoe wild zijn de Kamarai eigenlijk? Sen krijgt het gevoel dat hij in een droomwereld is beland. Alles is zo anders dan hij gewend is. De krijgers van de Kamarai lijken helemaal niet bang te zijn voor hun stamhoofd. Sen vreest meerdere malen voor zijn leven, maar hij wordt, ondanks de fouten die hij maakt, gespaard? Sen begrijpt er niets van. Hij wil gewoon terug naar huis. Toch?

Een indrukwekkend mooie, ingetogen en boeiende jeugdroman

Je hebt soms van die boeken die je gelijk bij de eerste bladzijde al te pakken hebben. Zo’n boek is Kinderen van de Eindeloze vlakte. Direct zat ik in het verhaal. En wat dat dan is…? Er wordt meteen een verwachting geschept, avontuur beloofd. Er staat iets te gebeuren. Ellen van Velzen weet dat heel mooi te bereiken. Deze verwachting en spanning blijft ze gedurende het verhaal vast houden. Ze maakt heel mooi gebruik van het contrast tussen de twee stammen. Als lezer leer je beiden kennen en begrijpen, zodat je begrijpt waar Sen zijn angsten vandaan komen. Je kunt ook heel mooi zien welke miscommunicatie er ontstaat en waarom. Je zou bijna willen dat onze wereld wat meer op die van de Kamarai lijkt, ondanks het soms harde bestaan. Ellen van Velzen heeft een prachtig boek geschreven, waarin heel veel aandacht is besteed aan de beleving van de personages. Stuk voor stuk worden ze bijna tastbaar voor de lezer. Dat maakt het heel makkelijk om van ze te gaan houden en mee te gaan in hun verhaal. De thema’s die Ellen van Velzen aansnijd spraken mij heel erg aan. Maar ook als je daar minder mee hebt, is het een mooi avontuur van hoe een stam kan overleven op een kale vlakte. Ellen van Velzen Kinderen van de Eindeloze Vlakte is gewaardeerd met ★★★★ (uitstekend).

Ellen van Velzen – Kinderen van de Eindeloze Vlakte

• Titel: Kinderen van de Eindeloze Vlakte
  • Schrijfster: Ellen van Velzen (Nederland)