Rose Tremain Gustav & Anton Roman 2016

Rose Tremain Gustav & Anton Recensie Roman 2016

ROSE TREMAIN – GUSTAV & ANTON RECENSIE ROMAN, 2016)
In november 2016 verschijnt de nieuwe roman van Rose Tremain – Gustav & Anton in Nederlandse vertaling bij Uitgeverij De Geus. Het is de vertaling van het Engelse origineel The Gustav Sonata.

Rose Tremain – Gustav & Anton Recensie
Rose Tremain is natuurlijk een schrijfster die haar sporen al lang heeft verdiend – haar literaire werk is in 29 landen uitgebracht en wordt met grote regelmaat bekroond met prijzen en prachtige recensies. Het boek Gustav & Anton past helemaal in deze traditie. Tremain weet te boeien vanaf de allereerste tot aan de allerlaatste zin, met haar prachtige schrijfstijl die zowel vlot is en prachtige, heldere beelden bij de lezer oproept is, als diepgang heeft: Rose Tremain begrijpt mensen en hun gevoelens op een diep niveau. Ze schuwt het niet om ook de lelijkheid van het leven, van ziektes, van mensen en hun onderlinge relaties te laten zien en ze doet dat op een manier die levensecht is en daardoor tot op het bot raakt. Ik heb tijdens het lezen van Gustav & Anton meerdere keren met tranen in mijn ogen gezeten.

Prachtig uitgewerkte details en alles heeft een plek
Gustav & Anton vertelt het verhaal van twee jongens die al vanaf de kleuterschool – door tussenkomst van de kleuterjuf – vrienden zijn en pas 50 jaar later echt hun plek daarin vinden. “We moeten de mensen worden die we altijd al hadden moeten zijn” zegt Anton. Maar pas nadat bijna 50 jaar het leven is vestreken. Het leven van Gustav, die na de dood van zijn vader met zijn moeder Emilie in armoede leeft en zo naarstig op zoek is naar liefde. En het leven van Anton, die leeft voor zijn muziek, maar zó angstig en gespannen wordt van publiek, dat zijn talent als pianist niet voor het voetlicht komt. De beide jongens groeien op in het kleine plaatsje Matzlinger in Zwitserland. Een plaats die zowel veilig als heel erg beperkend is.

We mogen ook de achtergrond van Gustav’s vader en moeder leren kennen – prachtig en schrijnend tegelijk leren we waarom Gustav’s Mutti zo veel moeite heeft om hem haar liefde te tonen en waarom ze zijn vader een held noemt. Alles wat Tremain in het boek verteld heeft een plek en heeft daar ook recht op – prachtige, uitgewerkte details over ontmoetingen tussen mensen, het zijn net kleine schilderijtjes. Je voelt als lezer ook een echte wens om de mensen in Gustav’s leven beter te leren kennen.

Gustav & Anton, een roman die je moet lezen!
De Engelse titel The Gustav Sonata vind ik persoonlijk passender dan de Nederlandse vertaling Gustav & Anton. Ik vind de verwijzing naar de muziek heel erg mooi daarin en bovendien is het verhaal wat Tremain vertelt, eigenlijk net iets meer het verhaal van Gustav dan dan van Anton. Verder weinig aan toe te voegen: dit is gewoon een roman die je moet lezen! Gustav & Anton geschreven door de Engelse schrijfster Rose Tremain: wat een ongelofelijk mooie en complete roman, werkelijk in alle opzichten de maximale +++++ (uitmuntend) waard wat mij betreft!

– Titel: Gustav & Anton
– Schrijfster: Rose Tremain ♀ (Engeland)
– Genre: psychologische roman
– Origineel: The Gustav Sonata (2016)
– Nederlandse vertaling: Anneke Bok
– Uitgever: De Geus
– Verschijnt: 15 november 2016
– Omvang: 288 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Oordeel redactie: +++++ (uitmuntend) Monique van der Hoeven
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Inhoud Rose Tremain – Gustav & Anton (Roman, 2016)
De kleine Gustav Perle groeit op in een Zwitsers stadje, waar de Tweede Wereldoorlog ver weg lijkt. Zijn vader is dood, zijn moeder is een harde, ongelukkige vrouw, die haar best moet doen het hoofd boven water te houden. Ze lijkt niet echt van haar zoontje te kunnen houden. Alleen bij zijn joodse klasgenootje Anton vindt Gustav warmte. Anton heeft een groot muzikaal talent, maar is zo nerveus van aard dat het nog maar de vraag is of hij iets met dit talent zal kunnen doen. Na een levenslange vriendschap vinden Gustav en Anton een antwoord op de vragen die hun leven getekend hebben. Hield Gustavs moeder werkelijk niet van hem? En wat betekenen de twee vrienden voor elkaar?