Eric Corton Mist Recensie

• Schrijver: Eric Corton (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse debuutroman, thriller
  • Uitgever: Luitingh-Sijthoff
  • Verschijnt: 14 september 2021
  • Omvang: 304 pagina’s

Recensie en waardering van het boek

• “Mist is de eerste roman van acteur, muzikant en tv-presentator Eric Corton. Je kunt dus met een gerust hart zeggen dat hij een multi-talent, zeker gezien het feit dat hij zijn sporen in deze activiteiten wel verdiend heeft. Nu heeft hij zich ook gewaagt aan het schrijven van een roman. Het is een verhaal geworden dat zich beweegt op het grensgebied van de spannende en psychologische roman. Na een hier en daar wat wankel begin weet Corton het verhaal en de roman toch aardig op gang te brengen. Hij vertelt het verhaal van Louis Koch, een filmregisseur van middelbare leeftijd die voor het eerst een speelfilm heeft gemaakt die bovendien een succes is. Echter blijkt de plot van de film gebaseerd op traumatische ervaringen uit zijn verleden waarvan hij zich niet meer bewust is, tot hij ermee geconfronteerd wordt door een jonge vrouw die zegt dat de plot gebaseerd is op de dood van haar moeder. De roman had wellicht hier en daar nog wat meer scherpe mogen hebben maar leest fijn er lekker weg en is zeker geen mislukking.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)

Flaptekst van de debuutroman van Eric Corton

Eric Corton’s spannende debuutroman stelt de vraag: Wat als je de belangrijkste gebeurtenis uit je leven bent vergeten?

Mist is het spannende romandebuut van multitalent Eric Corton. Louis Koch heeft eindelijk zijn eerste, zelfgeschreven speelfilm uitgebracht. Dan wordt hij op de première benaderd door een jonge vrouw die beweert dat het verhaal van de film overeenkomt met de onopgeloste moord op haar moeder, jaren geleden in Louis’ geboortedorp. Ze komt met details die nooit in de media zijn geweest.

Louis begint te twijfelen aan zijn eigen verhaal. Heeft hij dit wel echt verzonnen – en welke waarheid ligt er verborgen in een (alcoholische) nevel van vergetelheid? Een filmisch geschreven en sterk geplot verhaal over een man die de grip op zijn werkelijkheid kwijt is en een duister verleden onder ogen moet zien.

Eric Corton (1969) is bekend van radio en tv; als programmamaker (Kink), acteur (Penoza), muzikant en omroepstem, en als auteur van Wilde wereld en Auto-biografie.