Jaan Kross Tussen drie plagen Recensie Historische roman

Jaan Kross (1920-2007) was de meest vooraanstaande Estlandse schrijver die een aantal prachtige boeken heeft geschreven waarvan een aantal, terecht, in het Nederlands is vertaald. De historische roman Tussen drie plagen ontbrak tot nu toe nog. Maar daar brengt Uitgeverij Prometheus eind juni 2017 verandering in. Zodra het boek gelezen is door de redactie kun je hier de Jaan Kross Tussen drie plagen Recensie Historische roman waardering en boekbespreking vinden.

JAAN KROSS – TUSSEN DRIE PLAGEN INFORMATIE

– Titel: Tussen drie plagen
– Schrijver: Jaan Kross ♂ (Estland)
– Soort boek: historische roman
– Origineel: Kolme katku vahel (1970)
– Nederlandse vertaling: Frans van Nes, Jesse Niemeijer
– Uitgever: Prometheus
– Verschijnt: 1 maart 2018
– Omvang: 1104 pagina’s
– Prijs: € 39,99 / € 23,99
– Waardering: ★★★★★ (uitmuntend)

Inhoud Jaan Kross – Tussen drie plagen

Tussen drie plagen, een van de allermooiste historische romans ooit geschreven, speelt zich af in de zestiende eeuw, in wat tegenwoordig Estland is, maar toen Lijfland werd genoemd. Het boek vertelt het verhaal van Balthasar Rüssow, een man die werkelijk heeft bestaan; als zoon van een arbeider werkte hij zich op tot dominee van de hoofdstedelijke Heilige Geestkerk en de eerste geschiedschrijver van zijn eigen land. Terwijl Lijfland speelbal is van de grootmachten Rusland, Zweden, Polen en Litouwen, weet Balthasar zich door pure intelligentie en menselijk inzicht een steeds machtiger positie in de stad te veroveren, maar zijn succes wekt ook afgunst op. Zal Balthasar de complotten die tegen hem worden gesmeed weten te weerstaan? Tussen drie plagen is een schitterende roman, bomvol intriges, avonturen, veldslagen, revoluties en verraad, waarin een pestepidemie een permanent dreigend gevaar is en de wraak van God voor eenieder alledaagse realiteit. Maar bovenal geeft het een magnifiek psychologisch beeld van Balthasar Rüssow, die zijn leven lang zal blijven balanceren op het wankele koord tussen zijn armoedige afkomst en zijn enorme ambities: een moderne man in een vroegmoderne tijd.

Estische Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Baltische Staten Reisgidsen
Nieuwe Boeken 2018