Pasi Ilmari Jääskeläinen De tien schrijvers van Laura Witte Finland Roman

PASI ILMARI JÄÄSKELÄINEN – DE TIEN SCHRIJVERS VAN LAURA WITTE RECENSIE (FINLAND ROMAN)
Pas halverwege snapte ik waarom ik dit spannende verhaal moest vergelijken met De verborgen geschiedenis van Donna Tartt zoals in de flaptekst vermeld is. Gelukkig is dit boek veel sneller geschreven en zeker niet zo wollig als de klassieker. Het gaat inderdaad hoe ver kinderen en grote mensen kunnen gaan om hun nieuwsgierigheid te stillen. Ella Amanda Milana is inval-docent Literatuur op een middelbare school met ambities om literatuur onderzoek te doen. Een interessant onderwerp wordt haar in de schoot geworpen: Ze wordt de tiende schrijver van Laura Witte.

Literatuuronderzoek
Haar scriptie had ze geschreven over de mythologische elementen in de kinderboeken van Laura Witte. Haar debuut in 1963 heet Schepselland en het hele dorp Haazenrugge is door dit boek beroemd en overal staan beelden van bosgeesten en waternimfen in het dorp. Toeristen uit heel Finland komen hier. Centraal staat de lunchroom Moeders tien. Als kind gaat Ella daar al ijsjes eten. Elke schrijver heeft daar een tafel met zijn of haar publicaties om lekker te lezen tijdens iets warms en zoets. Professor Eljas Woudberge begeleidde Ella bij haar afstuderen is hij is zeer enthousiast over haar benoeming tot tiende schrijver van het Literair Genootschap van Haazenrugge en haar idee van literatuuronderzoek. Bij het grote feest ter ere van haar uitverkiezing in het huis van de beroemde schrijfster verdwijnt in een sneeuwstorm Laura Witte. Dan beginnen er nog vreemdere dingen te gebeuren. Ella maakt kennis met de andere schrijvers, die vroeger een hechte groep waren, maar nu niks meer met elkaar te maken willen hebben.

Het waarheidsspel
Laura Witte heeft, de toen ongeveer negen jarige, kinderen leren observeren en hun fantasie leren verwoorden in een speciaal schrift. Een kind viel op en de andere waren jaloers op hem. Hij verdwijnt en de andere negen besluiten nooit meer over hem te praten. De schrijvers zijn allemaal meer of minder succesvol in hun eigen genre. Ingrid is bibliothecaresse en schrijft kinderboeken, Silja detectives en Aura Science Fiction.
Dan volgt een epiloog van 23 pagina’s maar het is gewoon het verrassende slot. Wat een fijn boek! Ik waardeer dit boek met ++++ (uitstekend)

PASI ILMARI JÄÄSKELÄINEN – DE TIEN SCHRIJVERS VAN LAURA WITTE
– Titel: De tien schrijvers van Laura Witte
– Schrijver: Pasi Ilmari Jääskeläinen ♂ (Finland)
– Genre: roman
– Origineel: Lumikko ja yhdeksän muuta (2006)
– Taal: Fins
– Nederlandse vertaling: Annemarie Raas
– Uitgever: Nieuw Amsterdam
– Verschijnt: 10 augustus 2016
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 22,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend) Lia Sluijs

Inhoud Roman De tien schrijvers van Laura Witte
Na twee grote teleurstellingen keert Ella Milana terug naar haar geboortedorp om er les te geven. Nadat de lokale krant een verhaal van haar heeft gepubliceerd, nodigt de beroemde schrijfster Laura Witte haar uit het tiende lid te worden van haar succesvolle schrijversgroep. Dit geeft Ella nieuwe energie. Als ze ontdekt dat er eerder een tiende lid was van wie niemand kan vertellen hoe hij verdween, heeft ze een missie. De negen schrijvers laten weinig los, maar één onthult haar hun geheime ‘waarheidsspel’. Ella daagt hen uit het met haar te spelen. Dat brengt alles in een bloedstollend spannende versnelling, met een weergaloze onthulling.