Patrick Modiano Slapende herinneringen Recensie ★★★★

Patrick Modiano Slapende herinneringen Recensie

De Franse schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur 2014 bouwt gestaagd door aan een uniek en zeer lezenswaardig oeuvre. Ook zijn nieuwste roman, Slapende herinneringen, wijkt niet echt af van de voorgaande romans. Herinneringen van een man die terugkijkt op aantal relaties die hij heeft gehad met bijzondere vrouwen vormen de kern van de roman. Misschien wel letterlijk dromend mijmert de man over de relaties die hij heeft gehad, de bijzondere ontmoetingen en gebeurtenissen die allemaal gesitueerd zijn in de stad Parijs.

Slapende herinneringen is een meeslepende impressionistische roman

Op een impressionistische wijze schets Patrick Modiano de herinneringen van de man. Het geheugen van de man staat centraal waardoor veel van de herinneringen op een fragmentarische wijze zijn opgetekend. Soms begint een verhaal opeens om ook weer vrij abrupt te eindigen. De droomwereld van deze man zoals is opgetekend door Patrick Modiano blijft desondanks van begin tot einde boeien. Patrick Modiano verklaart niet of nauwelijks maar neemt ons mee in de herinneringen van zijn hoofdpersonage. De kracht van de roman schuilt hem het schetsmatige karakter waardoor er veel voor de lezer zelf te ervaren blijft. Zelf als er in de roman sprake is van moord, wordt niet verklaard en opheldering blijft uit. Slapende herinneringen leest als ware het een impressionistisch schilderij waarin een aantal bijzondere belevenissen door de hoofdpersoon worden aangestipt maar nooit helemaal verklaard. Toch is het een meeslepende Patrick Modiano – Slapen herinneringen een meeslepende roman geworden die is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

PATRICK MODIANO – SLAPENDE HERINNERINGEN

– Titel: Slapende herinneringen
– Schrijver: Patrick Modiano (Frankrijk)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: Souvenirs dormants (2017)
– Nederlandse vertaling: Maarten Elzinga
– Uitgever: Querido
– Verschenen: 3 april 2018
– Omvang: 128 pagina’s
– Prijs: € 17,99
– Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Patrick Modiano – Slapende Herinneringen

Parijs in de jaren zestig. Het waren opwindende tijden, jongeren klommen op de barricaden, vochten tegen de bestaande gezagsverhoudingen en eisten meer vrijheid. Maar niet iedereen deelt hetzelfde verleden. De man die de hoofdrol speelt in Slapende herinneringen, de nieuwe roman van Patrick Modiano, herinnert zich vooral de vrouwen die hij destijds op zijn winterse zwerftochten door de stad ontmoette, mysterieuze vrouwen die hij probeerde te vergeten nadat ze uit zijn leven verdwenen maar die, soms pas na tientallen jaren, terugkeerden in zijn gedachten. Het spookt in het huis van het geheugen, dat is wat Modiano in Slapende herinneringen laat zien: als we ouder worden, dringt zich op wat we verdrongen, en het is zinloos om ervan weg te lopen.

Franse Schrijvers en Schrijfsters
Franse Schrijvers Nieuwe Boeken
Nieuwe Boeken 2018