Franse Schrijvers Nieuwe Boeken 2018 Tips Recensies

Franse schrijvers nieuwe boeken 2018. Welke Nederlandse vertalingen verschijnen er van Franse schrijvers en schrijfsters in 2018? Het antwoord op deze vraag is te vinden op de pagina Franse Schrijvers Nieuwe Boeken 2018.

Onderstaand overzicht Franse schrijvers nieuwe boeken 2018 is ingedeeld op naam van de schrijver of schrijfster. Niet alleen boeken van schrijvers met de Franse nationaliteit zijn opgenomen maar ook Franstalige auteurs afkomstig uit andere landen.

Philippe Claudel Archipel van de hond RecensieArchipel van de hond

• Schrijver: Philippe Claudel (Frankrijk)
  • Soort boek: sociale roman
  • Origineel: L’Archipel du Chien (2018)
  • Nederlandse vertaling: Manik Sarkar
  • Uitgever: De Bezige Bij
  • Verschijnt: september 2018
  • Prijs: € 21,99
  • inhoud boek: De Middellandse Zee. Een eilandengroep met wijngaarden en olijfbomen, bevolkt door een kleine vissersgemeenschap. Een geïsoleerde plek, weg van het lawaai van de wereld, tot op een dag een oude vrouw op het vulkanische strand drie lijken aantreft. Wie waren deze mensen? Wat moet er gebeuren met hun overblijfselen?…lees verder >

Didier Decoin Vissen voor de keizer RecensieVissen voor de keizer

• Schrijver: Didier Decoin (Frankrijk)
  • Soort boek: avonturenroman, historische roman, Japan roman
  • Origineel: Le bureau des jardins et des étangs (2017)
  • Nederlandse vertaling: Marine Woudt
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschijnt: 2 januari 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Japan, rond het jaar 1000. Shimae, een bescheiden dorpje aan de oevers van de rivier de Kusagawa, herbergt een talent: het is de thuisbasis van visser Katsuro, een meester in het vangen van de mooiste karpers. Elk jaar brengt hij de vissen naar de keizerlijke hoofdstad waar ze de vijvers opsieren. Als Katsuro verdrinkt, besluit zijn jonge weduwe, de timide en delicate Miyuki, de lange en gevaarlijke reis in zijn plaats te maken. Ze trekt over ­bergen en door dalen, langs gebieden waar de grond trilt van de aardbevingen en ze ontmoet verschillende kleur­rijke figuren die haar van haar pad dreigen te brengen. Van vele kanten loert het gevaar en Miyuki heeft al haar vindingrijkheid nodig – en een zeker geluk – om de gewichtige taak van haar geliefde echtgenoot te volbrengen. Vissen voor de keizer is een poëtische avonturenroman, met schitterende beschrijvingen van het Middeleeuwse Japan en een prachtige filosofische beschouwing over waar het hart ons toe kan bewegen.
  • Bijzonderheden: Winnaar Prix Goncourt 2017

Olivier Guez De verdwijning van Josef Mengele RecensieDe verdwijning van Josef Mengele

• Schrijver: Olivier Guez (Frankrijk)
  • Soort boek: oorlogsroman, politieke roman
  • Origineel: La disparition de Josef Mengele (2017)
  • Nederlandse vertaling: Geertrui Marks
  • Uitgever: Meulenhoff
  • Verschenen: 24 april 2018
  • Uitgave: Gebonden Boek
  • Prijs: € 19,99
  • Inhoud boek: Een spannende, spectaculaire roman over het voortvluchtige bestaan van nazi-kopstuk Josef Mengele. Een intrigerend spel met feit en fictie, een aanrader voor de liefhebbers van HhhH van Laurent Binet. 1949. Josef Mengele, de marteldokter van Auschwitz, arriveert na zijn vlucht in Argentinië. Zich verschuilend achter pseudoniemen, beschermd door netwerken en het geld van zijn familie, en ondersteund door een gemeenschap in Buenos Aires die nog steeds droomt van het Vierde Rijk…lees verder >

Hugo Horiot De keizer, dat ben ik RecensieDe keizer, dat ben ik

• Schrijver: Hugo Horiot (Frankrijk)
  • Origineel: L’empereur, c’est moi (2013)
  • Nederlandse vertaling: Kris Lauwery, Isabelle Schoepen
  • Uitgever: Uitgeverij Oevers
  • Verschijnt: maart 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17.50
  • Winnaar Prix Paroles de patients: 2013
  • Inhoud boek: Hugo Horiot is verliefd op wielen en alles wat beweegt of draait. Hij is geobsedeerd door de buitenaardse taal van pijpen – ze lopen, zo verbeeldt hij zich, van zijn huis naar het midden van de aarde. Hij veroorzaakt eindeloze problemen thuis en haat school. Hij mompelt: ‘Ik droom in mijn slaap en ik droom als ik wakker ben.’ Maar hij droomt zo hard, dat hij de wereld om zich heen buiten sluit. De school is een gevangenis waaruit hij moet ontsnappen, zijn leraren zijn onderdrukkers, en zijn klasgenoten ‘een schare van vrolijke kwelgeesten.’ Dit is het portret van een jongen die dan wel lijdt onder zijn autisme, maar tegelijkertijd ook een mooie rebel is, vastberaden om zich een weg door zijn kindertijd te banen om een blijvend gevoel van persoonlijke vrijheid te vinden.

Françoise Lelièvre De kleine prins zwijgt RecensieDe kleine prijs zwijgt

• Schrijfster: Françoise Lelièvre (Frankrijk)
  • Origineel: Le Petit Prince cannibale (1990)
  • Nederlandse vertaling: Lidewij van den Berg
  • Uitgever: Uitgeverij oevers
  • Verschijnt: maart 2018
  • Omvang: 160 pagina’s
  • Prijs: € 17.50
  • Winnaar Prix Goncourt des Lycéens: 1990
  • Inhoud boek: De ik-persoon in De kleine prins zwijgt is een schrijver die probeert om het verhaal van de getalenteerde zangeres Blanche te vertellen. Maar ze is in de eerste plaats de moeder van Sylvester, haar autistische kind dat ze wanhopig en tegen elke prijs deelgenoot probeert te maken van het leven en de wereld van anderen. In het boek klinkt het ontroerende duet van twee vrouwenstemmen: de een is de empathische moeder die vecht tegen de confronterende taboes en vooroordelen die haar kind bedreigen, en de ander de gepassioneerde romanschrijver, wiens hoop en wanhoop zich vermengen met die van Blanche, haar heldin. Een prachtig verhaal over een schrijver die tijdens het gevecht voor haar autistische zoon zichzelf en haar literaire kracht dreigt te verliezen. Maar als haar kind eindelijk begint te praten, kan ze ook haar roman volbrengen.

Patrick Modiano Slapende herinneringen RecensieSlapende herinneringen

• Schrijver: Patrick Modiano (Frankrijk)
  • Origineel: Souvenirs dormants (2017)
  • Nederlandse vertaling: Maarten Elzinga
  • Uitgever: Querido
  • Verschenen: 3 april 2018
  • Omvang: 128 pagina’s
  • Prijs: € 17,99 / € 9,99
  • Waardering★★★(uitstekend) Theo Jordaan
  • Recensie boek: De Franse schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur 2014 bouwt gestaagd door aan een uniek en zeer lezenswaardig oeuvre. Ook zijn nieuwste roman, Slapende herinneringen, wijkt niet echt af van de voorgaande romans. Herinneringen van een man die terugkijkt op aantal relaties die hij heeft gehad met bijzondere vrouwen vormen de kern van de roman. Misschien wel letterlijk dromend mijmert de man over de relaties die hij heeft gehad, de bijzondere ontmoetingen en gebeurtenissen die allemaal gesitueerd zijn in de stad Parijs…lees verder >

Guillaume Musso Een appartement in Parijs RecensieEen appartement in Parijs

• Schrijver: Guillaume Musso (Frankrijk)
  • Soort boek: Franse thriller
  • Origineel: Un appartement à Paris (2017)
  • Nederlandse vertaling: Maarten Meeuwes
  • Uitgever: A.W. Bruna
  • Omvang: 256 pagina’s
  • Prijs: € 17,50
  • Inhoud boek: Parijs, een studio die verstopt ligt aan het einde van een begroeid steegje. De Britse politieagente Madeline heeft dit appartement gehuurd om er tot rust te komen. Maar door een misverstand treft ze er Gaspard, een mensenschuwe schrijver, die naar Parijs is gekomen om er te werken. De twee zien zich gedwongen enkele dagen samen door te brengen…lees verder >

Franse Schrijvers Nieuwe Boeken