Harrie Geelen Hamelen deel 1 De weg naar voorgoed Recensie

Harrie Geelen Hamelen deel 1 De weg naar voorgoed Recensie Waardering en Informatie. Op deze pagina kun je de recensie lezen van deel 1 van de serie boeken over Hamelen van de Nederlandse schrijver Harrie Geelen die is verschenen bij Uitgeverij Van Oorschot. Harrie Geelen Hamelen deel 1 De weg naar voorgoed Recensie.

Hamelen deel 1 is het eerste deel van de boekenserie Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen meneer. Elke volwassene die in de jaren ’70 in zijn jeugdjaren was, zal zich deze serie kunnen herinneren. De serie werd destijds uit nood geboren. Bram van Erkel, de regisseur van het immens populaire  jeugdprogramma Oebele, gaf van de ene op de andere maand te kennen dat hij er mee op hield. En daar zat de KRO, met zendtijd waar ze plotseling geen programma meer voor hadden. Harrie Geelen, die de teksten voor Oebele schreef, werd gevraagd of hij niet iets anders kon verzinnen. Zo verzon hij Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? Gemaakt met een minimum aan middelen, in kartonnen decors. Maar wát een impact. Van 1972 tot 1976 zat men aan de buis gekluisterd. Helaas is er maar weinig van bewaard gebleven. Film was in die tijd duur en werd hergebruikt of weggegooid. Gelukkig hoeven de verhalen niet helemaal verloren te gaan. Harrie Geelen heeft ze opgetekend in boekvorm. De weg naar Voorgoed is het eerste deel.

Weggelokt uit Hamelen

Een geheimzinnige man bevrijd Hamelen van een rattenplaag. In ruil hiervoor vraagt hij een pot goud. De burgemeester is alleen niet van plan de vreemdeling zijn beloning te geven. Als wraak lokt de rattenvanger alle kinderen weg uit Hamelen naar een vreemde wereld. Een wereld met dwergen, trollen, heksen, vliegende tapijten, ambtenaren… Van alles, maar geen mensen. Niet alleen zijn er kinderen verdwenen, er zijn ook nog 4 volwassenen bij. Samen zoeken zij hun weg terug naar Hamelen. Onderweg beleven zij de vreemdste avonturen.

De weg naar Voorgoed is Jeugdsentiment ten top

De weg naar Voorgoed is jeugdsentiment ten top. Hoewel ik geboren ben in de tachtiger jaren en de serie dus nooit in zijn geheel heb gekeken, ben ik gegrepen door de afleveringen die wél bewaard zijn gebleven. Zelfs in deze tijd het aanzien meer dan waard. Het boek voelt dan ook als een enorme schat! Om al die verhalen nu eens in zijn geheel te lezen, is natuurlijk heel gaaf. Toch merkte ik ook dat het zo kenmerkende taalgebruik er bij mij voor zorgde dat ik het boek wat taai vond lezen. De vele woordspelingen die de serie zo mooi maakten, halen voor mij ook een beetje het ritme uit het boek. Toch zou weglaten geen optie zijn. Het zijn schitterende verhalen, met name vanwege het sentiment. Maar echt lekker doorlezen kon ik niet.

Waardering De weg naar Voorgoed, Hamelen deel 1

Ik denk dat dit vooral een boek is voor de mensen die de serie gezien hebben. Ik vraag me heel erg af hoe leuk de jeugd van nu dit boek vindt. De avonturen zijn grappig, verrassend en tijdloos. Het taalgebruik en het tempo zijn mogelijk voor nu wat taai en traag. Desalniettemin een heel bijzonder boek. Van mij krijgt het boek ★★★★★ (zeer goed). Vaak is het boek beter dan de film of serie. Ik geloof dat ik het in dit geval andersom vind.

Harrie Geelen – Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer?

Deel 1 – De weg naar Voorgoed

• Schrijver: Harrie Geelen (Nederland)
  • Soort boek: avonturenboek, jeugdroman
  • Leeftijd: 12+ jaar
  • Uitgever: Van Oorschot
  • Verschenen: 30 januari 2018
  • Omvang: 485 pagina’s
  • Prijs: € 27, 50
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg

Flaptekst Harrie Geelen Hamelen deel 1 De weg naar voorgoed

In deze trilogie kan alles wat Harrie Geelen in 1970 absoluut moest vergeten. Anders dan in de succesvolle tv-serie staan nu elk (on)voorstelbaar wezen en elk landschap tot zijn beschikking. Met saaie dingen als zwaartekracht heeft de bedenker nu niets meer te maken: reizen kon eerst alleen op bezems en vliegende tapijten tegen een verschuivende wolkenhemel, maar nu kan de schrijver alles wat hij wil laten zweven ‒ zoals de herberg Zwaankleefaan – of zelfs laten denken en voelen. Het resultaat is de ultieme Hamelen, zoals Harrie Geelen vanaf het begin voor zich heeft gezien. In De weg naar Voorgoed, het eerste deel van de trilogie, zijn de Hamelaars terechtgekomen in een wereld waar nog geen mens is geweest. Op zoek naar de terugweg naar Hamelen ontmoeten zij reuzen in elk formaat, vloekende kippen en venijnige pompoenen. Er is een monster met een trui van oneindige wol, een onzichtbare hofdame van Lekkere luchtjes, en een beëdigd stuk Zeep dat bij Rijksveiligheid werkt. Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer? is een reeks die over niets gaat; hooguit per ongeluk over alles.

Bijpassende Boeken