Steinunn Sigurdardottir Jojo Recensie

Steinunn Sigurðardóttir Jojo Recensie Waardering

Steinunn Sigurðardóttir is een van de meest vooraanstaande IJslandse schrijfsters van dit moment. De roman Jojo die in 2011 in het IJslands werd uitgegeven is het derde boek dat in Nederlandse vertaling is verschenen. De compacte en intense roman vertelt het verhaal van een mannenvriendschap in bijzondere omstandigheden.

Een compacte en intense roman over een bijzondere mannenvriendschap
Martin Montag is een ambitieuze radioloog die in een ziekenhuis in Berlijn werkzaam is. Met zijn hele ziel en zaligheid houdt hij zich bezig met de strijd tegen kanker. Je kunt zelfs wel stellen dat deze strijd zich ontwikkeld heeft tot een obsessie. Een van de patiënten die succesvol behandelt is de uit Frankrijk afkomstige naamgenoot, Martin Martinetti. Alhoewel Martin Martinetti in bijna alles het tegenovergestelde is van Martin Montag ontwikkelt zich toch een vriendschap. Martinellikiest zijn eigen weg, schijnbaar zonder wat aan te trekken van de omgeving. Montag is zeer ambitieus en gaat met een extreme mate van discipline de strijd tegen kanker aan.

Hoe een traumatische gebeurtenis uit het verleden het leven beïnvloedt
Een duistere gebeurtenis in het verleden blijkt de beide mannen aan elkaar te binden, zonder dat zij zich hiervan in eerste instantie bewust zijn. Dit traumatische verleden hebben beide mannen ver weggestopt. Echter tijdens het bekijken van een röntgenfoto komt het trauma weer in alle hevigheid naar boven bij Martin Montag. In deze compacte en intense roman beschrijft Steinunn Sigurðardóttir welke invloed dit trauma op het leven van beide mannen, hoe verschillend ook, heeft. Ondanks alles is het eigenlijk onmogelijk om je eraan te ontworstelen. Knap is vooral hoe weinig woorden Steinunn Sigurðardóttir eigenlijk nodig heeft om haarscherp de worsteling van beide mannen te beschrijven. Steinunn Sigurðardóttir – Jojo is een knap geschreven, intense psychologische roman die gewaardeerd wordt met ★★★★ (uitstekend).

STEINUNN SIGURÐARDÓTTIR – JOJO INFORMATIE
– Titel: Jojo
– Schrijfster: Steinunn Sigurðardóttir ♀ (IJsland)
– Soort boek: psychologische roman
– Origineel: JóJó (2011)
– Nederlandse vertaling: Marcel Otten
– Uitgever: De Geus
– Verschenen: 20 juni 2017
– Omvang: 160 pagina’s
– Prijs: € 17,99 / € 9,99
– Waardering: ★★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Inhoud Steinunn Sigurðardóttir – Jojo
Als Martin Montag de tumor van een van zijn patiënten onderzoekt, ontdekt de Berlijnse oncoloog dat deze de vorm heeft van een jojo. Het beeld brengt een herinnering boven aan een traumatische ervaring uit zijn kindertijd. De herbeleving wordt nog sterker wanneer blijkt dat de patiënt de man is die hem indertijd heeft misbruikt. Geconfronteerd met zijn onverwerkte verleden worden bij Martin heftige gevoelens van wraak opgewekt, ook omdat zijn eigen familie hem nooit heeft geloofd. Tegelijkertijd verdiept zich ook de vriendschap met een trouwe jeugdvriend. Jojo is een indrukwekkend drama over vergelding en zielsverwantschap, verteld door een van de beste hedendaagse schrijvers van IJsland.

– IJslandse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
– Nieuwe Boeken Juni 2017
– Beste Boeken 2017 Overzicht