Emuna Elon Sonja’s zoon Recensie

Emuna Elon Sonja's zoon Recensie

Emuna Elon Sonja’s zoon Recensie Oorlogsroman

In maart 2018 verschijnt de oorlogsroman van de Israelische schrijfster Emuna Elon – Sonja’s zoon bij Uitgever Atlas Contact. De roman speelt zich af in Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog en vertelt een verhaal over de jodenvervolging. In een blog van vertaalster Hilde Pach kun je meer lezen over de achtergronden van de roman. Zodra het boek gelezen is door de redactie kun je op deze pagina de Emuna Elon – Sonja’s zoon recensie en waardering vinden.

Een indringende confrontatie met een beladen geschiedenis

De bekende Israëlische schrijver Joël Blum is door zijn Nederlandse uitgever uitgenodigd in Amsterdam om tijdens de presentatie de Nederlandse vertaling van zijn roman aanwezig te zijn. Als hij een bezoek brengt aan het Joods Historisch Museum wordt hij geconfronteerd met filmbeelden van zijn moeder tijdens de oorlog. Zij heeft een blond jongetje in in haar armen. Hij constateert dat hij het jongetje niet is. Gefascineerd blijft hij de filmbeelden steeds opnieuw bekijken. Ze slaan in als een bom en Joël Blum wil een verklaring voor de filmbeelden vinden.

Op sublieme wijze worden heden en verleden organisch met elkaar afgewisseld

Na zijn terugkeer in Israël laat de gebeurtenis in Amsterdam hem niet meer los. Zo sterk zelfs dat hij na een paar dagen terugkeert naar Amsterdam om op zoek te gaan naar zijn eigen diffuse verleden. Hij dwingt zijn uitgever om zijn agenda totaal leeg te maken en start de zoektocht naar zijn verleden. Stapje voor stapje komt Blum meer te weten over het verleden van zijn moeder. Hoe de Joden steeds meer uit het openbare leven werden verdrongen en hoe de vervolging zijn loop kreeg. Op een zeer indringende wijze weet schrijfster Emuna Elon de beklemming voelbaar te maken die Joël Blum ervaart des te meer hij te weten komt over het verleden van zijn moeder en zijn eigen geschiedenis. Op zeer organische wijze worden heden en verleden met elkaar afgewisseld en de spanning wordt langzaam maar zeker, bijna op een thrillerachtige wijze, opgebouwd. En en passant schetst Emuna Elon een intrigerend beeld van de Nederlandse samenleving in Amsterdam zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog als in het hier en nu met alle eigenaardigheden en aantrekkelijkheden die alleen een buitenstaander kan waarnemen. Sonja’s zoon is een zeer geslaagde introductie van de Israëlische schrijfster Emuna Elon in het Nederlandse taalgebied. Een roman die het lezen meer dan waard. Ook alle lof aan vertaalster Hilde Pach die ervoor heeft gezorgd dat de roman vertaald is. Emuna Elon – Sonja’s zoon is gewaardeerd met ★★★★★ (uitmuntend).

EMUNA ELON – SONJA’S ZOON
– Titel: Sonja’s zoon
– Schrijfster: Emuna Elon (Israël)
– Soort boek: oorlogsroman, psychologische roman
– Origineel: Bajit al majim rabiem (2016)
– Nederlandse vertaling: Hilde Pach
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 15 maart 2018
– Omvang: 304 pagina’s
– Uitgave: ” rel=”noopener” target=”_blank”>Paperback / Ebook
– Prijs: € 21,99 / € 12,99
– Waardering: ★★★★★ (uitmuntend) Theo Jordaan

Flaptekst Emuna Elon – Sonja’s zoon
Joël Blum ziet tijdens een bezoek aan Amsterdam toevallig op 61 archiefbeelden in het Joods Historisch Museum zijn moeder, met een blond jongetje op de arm. Eindeloos vaak bekijkt hij ze en één ding staat vast: dat jongetje is hij niet. Die ontdekking brengt zijn leven aan het schuiven en Joël móét terug naar Amsterdam om zijn identiteit, het raadsel van het verdwenen jongetje, en het verleden van zijn moeder te vinden. Joëls rusteloze zoektocht brengt hem heel dicht bij zijn moeders leven tijdens de oorlog en het dramatische moment dat ze op het perron, op weg naar Palestina, op het allerlaatste moment een andere baby in haar armen gedrukt krijgt. Elon slaagt er uitstekend in Joëls toenemende beklemming op de lezer over te brengen naarmate hij meer te weten komt over het leven van zijn moeder als ‘gewone’ joodse Hollandse vrouw die langzaam maar zeker uit het openbare leven wordt geweerd, waar ze haar hele leven deel van uitmaakte.

Israëlische Schrijvers en Boeken
Nieuwe Boeken 2018
Beste Romans over de Tweede Wereldoorlog