Marco Balzano Reis zonder einde Italiaanse roman

Marco Balzano - Reis zonder einde Recensie Italiaanse roman

Marco Balzano Reis zonder einde Recensie Italiaanse roman
Een van de leuke dingen van recensies schrijven, is dat er regelmatig een boek op je bureau belandt, wat je zelf niet gekozen of gevonden zou hebben, een boek van een voor mij nieuwe schrijver en uitgeverij. Zo ging het ook met het boek Reis zonder einde van de Italiaanse schrijver Marco Balzano – ik was er meer dan aangenaam door verrast. Reis zonder einde is het eerste boek van Balzano wat in het Nederlands is vertaald; eerder schreef hij o.a. een dichtbundel en 2 romans.

Interviews als basis voor een boeiende roman
Marco Balzano heeft – zoals hij in het nawoord van het boek verteld – een aantal interviews gehouden met vroegere kinder-migranten – kinderen van onder de 12/13 jaar die onder begeleiding van een bekende of familielid naar de grote stad werden gestuurd om daar een beter bestaan voor zichzelf op te bouwen. In de jaren 1959 – 1962 werd voor het laatst een piek geregistreerd van deze kindermigratie.

Hij vertelt het verhaal van Ninetto Giacalone – ofwel Ninetto Veloverbeen, zoals zijn bijnaam luidt. Het verhaal wordt verteld door Ninetto, de hoofdpersoon van het boek. Als volwassene van midden 50 kijkt Ninetto terug op zijn leven. In eerste instantie lezen we hoe zijn jeugd in een klein Italiaans dorp was – onvoorstelbaar armoedig en hopeloos. Toch vertelt hij met liefde over zijn naar school gaan en over vriendjes waar hij eten mee ging pikken. Vooral meester Vincenzo is heel levendig in zijn herinnering aanwezig en de gedichten die hij voordroeg en is van grote invloed op Ninetto. Als zijn moeder een hersenbloeding krijgt wordt het allemaal nog erger en moet Ninetto van school om te gaan werken. Uiteindelijk vertrekt hij met een oudere kennis naar Milaan. In eerste instantie leeft hij ook daar in grote armoede, maar hij slaagt er in een redelijk bestaan voor zichzelf op te bouwen, mede dankzij zijn huwelijk op 15 jarige leeftijd met de mooie en wijze Maddalena. Toch blijft zijn verleden hem parten spelen, hij is ziekelijk jaloers en wantrouwend, en uiteindelijk gaat het mis en belandt Ninetto in de gevangenis, waar hij 10 jaar moet zitten. Als hij terugkomt uit de gevangenis voelt hij zich vervreemd van een wereld die compleet veranderd is.

Reis zonder einde: Een prachtige ontroerende roman
Een prachtige roman die ik ademloos en vaak diep ontroerd heb zitten lezen. Een schrijnend verhaal over armoede, waar tóch zo hier en daar wat geluk door heen weet te druppelen, over eenzaamheid en vervreemding, over de vele talen van zwijgen, over hoop die mensen in leven houdt, ondanks alles. Balzano heeft een heel prettige en vlotte en aansprekende schrijfstijl en weet diep te raken met zijn verhaal. Een verhaal wat pijn doet, lelijk en schrijnend is en tegelijkertijd zó onbeschrijflijk mooi! Daarom krijg de roman van Marco Balzano – Reis zonder einde ++++ (uitstekend).

– Titel: Reis zonder einde
– Schrijver: Marco Balzano ♂ (Italië)
– Genre: psychologische roman, sociale roman
– Origineel: L’ultimo arrivato (2014)
– Nederlandse vertaling: Marion Smits
– Uitgever: Serena Libri
– Verschenen: 10 oktober 2016
– Omvang: 300 pagina’s
– Prijs: € 22,50
– …Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Flaptekst roman van Marco Balzano – Reis zonder einde
Jaren vijftig. Ninetto Veloverbeen, een jongetje van negen, ontvlucht de ellende en uitzichtloze armoede van een Siciliaans dorpje. In Milaan vindt hij werk bij een wasserij: op de fiets brengt hij het gewassen en gestreken goed rond. Als hij vijftien is wordt hij aangenomen bij Alfa Romeo. Alles lijkt goed te gaan: hij heeft een vaste baan, hij trouwt, hij koopt een huis, hij krijgt een dochter. Maar het geluk houdt geen stand. Zijn geest wordt verscheurd door een machteloos wantrouwen jegens alles en iedereen, enkele ‘goeden’ daargelaten. En dan gebruikt hij het mes dat hij altijd bij zich draagt en belandt in de gevangenis. Hij vervreemdt van zijn vrouw, van zijn dochter en van de wereld.

Italiaanse Schrijvers Schrijfsters Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Oktober 2016
Beste Boeken van 2016