Jannie Regnerus Nachtschrijver Recensie Informatie Roman

Jannie Regnerus - Nachtschrijver Recensie Informatie Roman

Jannie Regnerus – Nachtschrijver Recensie Informatie Roman
In maart 2017 verschijnt de nieuwe roman van de Nederlands Friese schrijfster Jannie Regnerus – Nachtschrijver over Friese dichter Tsjêbbe Hettinga bij uitgeverij Atlas Contact. Op deze pagina kun je de Jannie Regnerus – Nachtschrijver recensie informatie roman boekbespreking en bestelmogelijkheden vinden.

– Titel: Nachtschrijver
– Schrijfster: Jannie Regnerus (Friesland, Nederland)
– Soort boek: roman
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschijnt: maart 2017
– Omvang: 110 pagina’s
– Prijs: € 19,99 / € 14,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)
…Meer Informatie en Bestelmogelijkheden >

Jannie Regnerus Nachtschrijver Recensie
Kijken, waarnemen, zien en voelen dat zijn de ingredienten waarmee de korte nieuwe roman van Jannie Regnerus – Nachtschrijver is bereid. Hannah is restaurateur in het Rijksmuseum. Haar werk bestaat uit het minutieus schoonmaken en restaureren van waardevolle schilderijen. Hannah maakt kennis met het werk van de blinde dichter Blindman waarin we de Friese dichter Tsjêbbe Hettinga (1949-2013) herkennen. De gedichten die vooral gaan over ervaren, waarnemen, voelen en zien, roepen herinneringen op aan het Friese platteland waar Hannah zelf opgroeide. Hannah raakt verliefd en de winter wordt hierdoor dragelijk. Maar meer en meer gefascineerd door Blindman, wil Hannah de Friese dichter ontmoeten op een Waddeneiland waar hij ’s zomers kampeert. Samen met Blindman ervaart zij zinnelijke momenten op het strand en aan zee.

Een prachtige poëtische roman over waarnemen, zien en ervaren
Met nachtschrijver heeft Jannie Regnerus, die ook beeldend kunstenaar is, een prachtige poëtische roman geschreven. Meer nog dan de gedichten van Blindman weet Jannie Regnerus zelf in de korte roman fraaie zintuiglijke beelden op te roepen. Haar heldere, vrij sobere stijl en de ruimte die ze laat tot eigen interpretatie maken Nachtschrijver tot een inspirerende roman die uitnodigt tot herlezen en genieten. Jannie Regnerus is een Nederlandse schrijfster om in de gaten te blijven houden. Nachtschrijver wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Flaptekst en inhoud Jannie Regnerus – Nachtschrijver
Hannah is restaurator in het Rijksmuseum. Het is haar werk schilderijen te ontdoen van troebel vernis om de oorspronkelijke kleuren en details tevoorschijn te halen. Per toeval stuit ze op het werk van een blind geworden Friese dichter. Als ze hem hoort voordragen tijdens een poëziefestival weet ze dat ze deze man wil ontmoeten. Ze voelt een sterke verwantschap met hem, met de manier waarop hij in zijn geheugen door veertig jaren duisternis heen moet graven om daaronder weer bij het licht en de kleuren te komen, de beelden uit zijn jeugd van het Friese oerlandschap waarin ook Hannah opgroeide. Ze besluit hem achterna te reizen naar het waddeneiland, waar hij iedere zomer kampeert en stuurt aan op een ontmoeting. In intieme gesprekken verkennen ze de werking van het geheugen, de verbeelding en het scheppingsproces. Jannie Regnerus heeft de roman geschreven naar aanleiding van gesprekken die ze voerde met de in 2013 overleden Friese dichter Tsjêbbe Hettinga.

Jannie Regnerus Boeken en Informatie
Nieuwe Boeken Maart 2017
Nederlandse Schrijfsters Boeken en Informatie