Johan Cruijff Mijn Verhaal Autobiografie

Autobiografie Johan Cruijff Mijn Verhaal Recensie

AUTOBIOGRAFIE JOHAN CRUIJFF MIJN VERHAAL
De autobiografie Johan Cruijff Mijn verhaal verschijnt op 6 oktober 2016 als gebonden boek en als paperback. Op deze pagina zijn de Johan Cruijff – Mijn verhaal recensie informatie en bestelmogelijkheden opgenomen

Johan Cruijff – Mijn verhaal recensie
Op 24 maart 2016 overleed Johan Cruijff, zonder twijfel de bekendste en beste voetballer die Nederland ooit gehad heeft. Ongeveer een half jaar voor zijn overleden werd longkanker geconstateerd waaraan hij zou overlijden. Samen met sportjournalist Jaap de Groot met wie Cruijff ook zijn columns in de Telegraaf schreef is de autobiografie Mijn verhaal geschreven. Waarschijnlijk is de autobiografie met haast tot stand gekomen door de ziekte van Johan Cruijff. Helaas lees je dat er ook wel een beetje aan af. Het lijkt erop dat Johan Cruijf met Mijn verhaal een soort van testament heeft willen schrijver. Voor een groot gedeelte geeft Mijn verhaal de visie van Johan Cruijff over hoe spelers en trainers voetbal zouden moeten gaan. Daarnaast wordt er veel ruimte ingenomen over de periode waarin Cruijff zich vooral richtte op liefdadigheid en zijn mislukte strijd om de structuur bij voetbalclub Ajax om te vormen.

Wat de autobiografie vooral ontbeert zijn anekdotes, interessante, leuke en bijzondere verhalen van Johan Cruijff over wat hij meemaakte als voetballer, trainer en beroemdheid. Hier en daar wordt dit wel een beetje aangeraakt zoals rondom de overval en bedreigingen waarmee hij te maken kreeg in Barcelona en Rinus Michels die hem hielp als masseur. Maar dit soort anekdotes staan slechts sporadisch in de autobiografie en worden dan vaak ook niet eens uitgebreid verteld. Maar gezien de tijdsdruk waaronder de autobiografie waarschijnlijk tot stand is gekomen, kun je hierover, eerlijk gezegd, niet al te kritisch zijn. De autobiografie van Johan Cruijff – Mijn verhaal is zeker interessant voor diegene die nog eens goed wil lezen wat de visie van Johan Cruijff over voetbal in de brede zin van het woord. Zowel over hoe het gespeeld moet worden, hoe trainers en coaches met voetballers om zou den moeten gaan en wat in zijn visie de beste manier is om het voetbal de organiseren. Het wachten is nu op de biografie over Johan Cruijff van Auke Kok. Maar die heeft zeker nog twee jaar nodig om deze te schrijven. De redactie beoordeelt Johan Cruijff – Mijn verhaal met ++ (goed).

– Titel: Mijn verhaal
– Schrijver: Johan Cruijff ♂ (1947-2016)
– Soort: autobiografie, voetbalboek
– Nationaliteit: Nederland
– Verschenen: 11 oktober 2016
– Uitgever: Nieuw Amsterdam|
– Omvang: 320 pagina’s (met foto’s)
– Uitgave: paperback / Gebonden Boek
– Prijs: € 19,99 / € 24,99
– Oordeel redactie: ++ (goed)
…Paperback Meer Informatie en Bestellen >
…Gebonden Boek Meer Informatie en Bestellen >

Engelse Vertaling van de Autobiografie van Johan Cruijff
Johan Cruijff – Mijn verhaal wordt in veel talen vertaald. De Engelse vertaling zal eind november verschijnen onder de titel Johan Cruyff – My Turn: The Autobiography en is verkrijgbaar als gebonden boek en ebook. Er verschijnt ook een >Amerikaanse editie van My Turnn. Deze zal op 29 november te koop zijn.

Autobiografie Johan Cruijff Mijn verhaal Flaptekst
Johan Cruijff – Mijn verhaal wordt hét internationale sportboek van het jaar. Voetbalkunstenaar Johan Cruijff was een icoon. Van Ajax, van Nederland, van het voetbal, van de sport – van wat eigenlijk niet? Hij wordt door menigeen beschouwd als de beste speler aller tijden. Zijn speelstijl en voetbalfilosofie hebben vele trainers en spelers blijvend beïnvloed. Hij sprak ook sterk tot de verbeelding. Als held, als voorbeeld en als leermeester. Zowel voor- als tegenstanders luisterden geboeid als hij het woord nam. Wie haalt niet af en toe een van de onnavolgbare uitspraken aan waarmee hij onze taal heeft verrijkt? Johan Cruijff is van ons allemaal en daardoor heeft iedereen zijn ‘eigen’ Johan: een mengeling van feit en fictie. Het wordt dan ook tijd dat hij eindelijk zelf aan het woord komt. En dat is precies de waarde van deze prachtige autobiografie. Hierin geeft hij zíjn visie op alles wat hem bezighield, op het voetbal en op het leven. Nu Johan Cruijff er niet meer is, mogen we extra blij zijn dat hij dit boek nog heeft kunnen maken. Voor zijn fans en alle sportliefhebbers. Dank je wel, Johan! Johan Cruijff – Mijn verhaal is een heel persoonlijk boek. Nooit eerder was Cruijff zo open. Dit is ook echt het enige boek waarin hij zíjn verhaal zélf vertelt. Eindelijk leren wij de echte Johan kennen. Als je het leest, is het alsof hij zelf tegen je praat. En dat is de magie van dit boek.