Jonathan Wilson Marc Chagall Biografie Recensie

• Schrijver: Jonathan Wilson (Verenigde Staten)
  • Soort boek: biografie
  • Origineel: Marc Chagall (2007)
  • Uitgever: Uitgeverij Atlas
  • Omvang: 223 pagina’s

Flaptekst van het boek over schilder Marc Chagall

Tijdens het leven van Marc Chagall (1887-1985) vonden twee wereldoorlogen en de Russische revolutie plaats en ontstond de staat Israël. Jeugdherinneringen vormden voor hem een belangrijke inspiratiebron, maar ook introduceerde hij veel niet eerder afgebeelde Joodse thema”s, zoals rabbi”s, muzikanten en synagogen. Zijn eigenzinnige, dromerige stijl is in geen enkele stroming te vangen.

Zonder sentiment schetst biograaf Jonathan Wilson een beeld van het leven van deze intrigerende kunstenaar. Hij laat zien hoe Chagall door Europa trok, opgejaagd door oorlogen en persoonlijk leed, hoe hij zijn geboorteland Rusland verliet om zich uiteindelijk in Parijs te vestigen, toen het hart van de modernistische kunstwereld, waar hij met een nostalgische hang naar het verleden zijn expressieve schilderijen bleef maken. Marc Chagall is een historisch en politiek portret van een kunstenaar die het aangezicht van de schilderkunst van de twintigste eeuw mede heeft bepaald.

TV-programma Krabbé zoekt Chagall vanaf 17 maart 2020

Op dinsdag 17 maart 2020 is de eerste aflevering van het tv-programma Krabbé zoekt Chagall te zien op op NPO 2. In het de reeks afleveringen reist Jeroen Krabbé  in de voetsporen van de kunstenaar die zijn hele leven op de vlucht is geweest. Chagalls leven is een aangrijpende, spannende reis door de moderne wereldgeschiedenis. Hij woonde en werkte op talloze prachtige en bijzondere locaties. Jeroen reist naar Vitebsk, Moskou, Petersburg, Parijs, Berlijn, New York, Zuid-Frankrijk en Jeruzalem om het levensverhaal te vertellen van een kunstenaar wiens werk én leven zeer kleurrijk waren.