Joost Pollmann Schertsfiguur Recensie ★★★★

Joost Pollmann Schertsfiguur Recensie Waardering en Informatie. Bij Uitgeverij In de Knipscheer het boek verschijnt in mei 2018 met autobiografische verhalen van Joost Pollmann – Schertsfiguur met tekeningen van Paul van der Steen. Op deze pagina kun je de Joost Pollmann Schertsfiguur recensie waardering en informatie lezen.

Joost Pollmann Schertsfiguur Recensie

Joost Pollmann is vooral bekend als essayist, recensent en drijvende kracht achter de Stripdagen Haarlem van beeldverhalen. Hij heeft zich voor het eerst gewaagd aan het schrijven aan een boek met verhalen en ook nog over zijn eigen leven: Schertsfiguur. Mijn leven in 15 stukken bevat autobiografische verhalen.

Joost Pollmann Schertsfiguur Recensie

Genadeloze tragi-komische autobiografische verhalen

Joost Pollmann kijkt op tragi-komische wijze terug op een aantal belangrijke persoonlijke ervaringen uit zijn leven. De verhalen zijn soms uiterst komisch door ongemakkelijke situaties waarin de verteller zich bevindt en de manier waarop zijn omgeving zich gedraagt. Maar bijna elk verhaal heeft ook een diepere laag die vaak een behoorlijke mate van tragiek in zich draagt. De vijftien verhalen schetsen een beeld van de jonge Joost Pollmann opgroeiend in een katholiek nest met familieleden met ongezonde belangstelling voor alles wat Duits is, gevolgd door een aantal belevenissen tijdens zijn reizen door Europa en zijn activitistische periode in de krakersbeweging, eindigend met zijn wederwaardigheden als vader, echtgenoot en man van middelbare leeftijd. Lichtvoetig en genadeloos vertelt Joost Pollmann zijn persoonlijke geschiedenis. De illustraties van tekenaar Paul van der Steen vervolmaken dit zeer geslaagde boek dat een groot lezerspubliek verdiend en terecht door Uitgeverij In de Knipscheer is uitgegeven. Joost Pollmann – Schertsfiguur is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Joost Pollman – Schertsfiguur

Mijn leven in 15 stukken

• Titel: Schertsfiguur
  • Schrijver: Joost Pollmann (Nederland)
  • Tekeningen: Paul van der Steen
  • Soort boek: autobiografische verhalen
  • Uitgever: In de Knipscheer
  • Verschenen: mei 2018
  • Omvang: 92 pagina’s
  • Prijs: € 15,00
  • Waardering: ★★★ (uitstekend) Theo Jordaan

Flaptekst Joost Pollman – Schertsfiguur

Geboren in een oerkatholiek, Haarlems nest, kon Joost Pollmann vanuit zijn wieg de koepel van de kathedraal zien. Een deel van zijn familie was Duits georiënteerd, op de verkeerde manier: broers en zussen liepen op marsmuziek door de huiskamer. Dat zijn dingen die een mens vormen, maar niet alles wat je meemaakt is een gevolg van je opvoeding. In Schertsfiguur vertelt Pollmann vijftien verhalen over de jongen die hij was en over de man die hij werd. Tragisch, komisch, en iets ertussenin. Velen willen held zijn, maar is de antiheld niet menselijker?