Karin Fossum Nachtloper recensie

• Nederlandse vertaling: Sofie Maertens, Michiel Vanhee
  • Uitgever: Boekerij
  • Verschijnt: 26 mei 2023
  • Prijs: 20,99 / € 12,99
  • Waardering redactie: ∗∗∗∗ (uitstekend)

Recensie en waardering van de thriller

• Vaak wordt op thrillers de aanduiding psychologische thriller vermeld. En als je het verhaal gelezen hebt, kom je tot de conclusie, van enige psychologie is sprake maar of het verhaal nu bijzondere inzichten verschafte is sterk de vraag. Echter de Noorse auteur Karin Fossum weet bijna altijd wel aan de verwachting te voldoen. Haar misdaadverhalen draaien over het algemeen over de psychologie van de dader, het slachtoffer en zelfs van de onderzoekers van het misdrijf. Zo ook weer in dit nieuwe boek. De lezer wordt snel bij de lurven gepakt. Wat volgt is een fascinerend verslag van een soort van misdaden waarbij de dader, eigenlijk ongewild maar toch onvermijdelijk een rode lijn overgaat met alle consequenties van dien. Weer heeft Karin Fossum een misdaadroman van hoog niveau afgeleverd, lezenswaardig van het eerste tot het laatste woord. (Allesoverboekenenschrijvers, ∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe Eddie Feber thriller van Karin Fossum

Sinds de wat zonderlinge Meidel Jonsson zijn grootvader dood aantrof in het huis waarin ze samen woonden, staat hij er alleen voor. In zijn brein bevinden zich veel verschillende kamers, zoals een voor plezier, een voor goede ideeën, en ook een om verwoesting aan te richten. En er is ook een kamer voor pijn, die hij voor altijd willen laten verdwijnen. Als Meidel boodschappen gaat doen bij de plaatselijke supermarkt en aan de praat raakt met een jong meisje achter de kassa grijpt hij zijn kans.

Rechercheur Eddie Feber heeft duidelijk talent voor zijn vak. In de stad worden verschillende mensen ’s nachts bedreigd door een gewapende verschijning. Het is een raadsel wat de bedoeling is, want er vallen geen doden en er wordt niets gestolen. Het enige aanknopingspunt dat Feber heeft, zijn achtergelaten post-its bij de slachtoffers met een code erop. Terwijl Feber de code probeert te kraken, tikt de tijd genadeloos weg, en met elk nieuw bezoek groeit de vrees dat het wapen op een dag voor ongelukken zal zorgen.