Gertrud Jetten Droompaarden Een vriend voor het leven Recensie

Een vriend voor het leven is een nieuw deel in de Droompaarden serie van Getrud Jetten. In deze serie beleeft Emma de spannendste avonturen met paarden. Door te kijken naar een beeldje van een paard, komt ze in een soort andere wereld terecht, waar dat paard écht bestaat. Paardenmeiden dromen op zijn mooist!

Een vriend voor het leven speelt zich af in het grillige, avontuurlijke IJsland
De jarige Emma heeft het helemaal voor zichzelf bedacht: als cadeautje heeft ze aan al haar vriendinnen paardenbeeldjes gevraagd. Ze verheugt zich al op een aantal mooie reizen. Het liefst wil ze die van de Arabier. Zo kan ze leren nog beter op haar verzorgpaard Espresso te rijden. Maar het enige beeldje wat ze krijgt, is het beeldje van een IJslander. Diep teleurgesteld is Emma over de korte, harige en vast ook slome pony. Maar de IJslanders en ook IJsland zelf, blijken een stuk grilliger en avontuurlijker dan Emma ooit had kunnen verzinnen!

De magie van een mooi avontuur over vriendschap
Ok. Ik moest heel even inkomen bij dit verhaal. Maar zodra Emma in IJsland belandde, werd ik weer gegrepen door het verhaal. De grillige vormen van het landschap, de hardheid, de stoerheid, maar ook de schoonheid van het land. Ik ben er nog nooit geweest, maar Gertrud Jetten weet het beeldend en aantrekkelijk te brengen. Magisch! Het leuke vond ik dat dit keer vriendschap op meerdere manieren centraal staat. Emma’s goede vriendin Teuntje, die ondanks dat ze bang is voor paarden, gelijk wist dat dit een mooi avontuur zou zijn. Hanne, de nieuwe en bijzondere vriendin van Emma, en natuurlijk de hechte vriendschap tussen twee paarden, die voor elkaar door het vuur gaan!

Paardenmeiden en jongens kunnen heerlijk wegdromen in het fantasievolle mooie verhaal
Paardenmeiden en jongens met veel fantasie zullen helemaal weg kunnen dromen bij dit verhaal. Hoe gaaf is het, om op zo’n spannende plek te kunnen komen en heel veel paard te rijden?! De vastberadenheid van Emma om een paard te willen redden, zal voor veel lezers ook ontzettend herkenbaar zijn. Je weet dat het niet verstandig is, maar de liefde voor zo’n dier, maakt dat je soms onverantwoorde risico’s neemt. Mooi vind ik het hoe Gertrud Jetten zich altijd in haar lezerspubliek weet te verplaatsen. Gertrud Jetten Droompaarden, deel 2 Een vriend voor het leven is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Jolien Dalenberg

GERTRUD JETTEN – DROOMPAARDEN 2. EEN VRIEND VOOR HET LEVEN
– Titel: Een vriend voor het leven