Koen Strobbe De tragische eindes van Boris Bastarache Recensie

Koen Strobbe De tragische eindes van Boris Bastarache Recensie Waardering en Informatie. Op 22 mei 2018 is bij Angèle de nieuwe thriller van de Vlaamse schrijver Koen Strobbe De tragische eindes van Boris Bastarache verschenen. Op deze pagina kun je de Koen Strobbe De tragische eindes van Boris Bastarache recensie waardering en informatie over de inhoud van het boek lezen.

De tragische eindes van Boris Bastarache is aangekondigd als een thriller. Maar door deze aanduiding wordt je op het verkeerde been gezet. Het boek is zeker geen thriller in de klassieke zin van het woord. Er moet geen moord of misdaad opgelost worden. En ook van achtervolgingen en opsporing is niet echt sprake. Is dat erg? In tegendeel. Koen Strobbe heeft met zijn nieuwe boek een zeer geslaagde roman geschreven over het leven en werk van een zeer bijzondere psychopaat. Alhoewel het boek thrillerelementen bevat is het veel meer een gedetailleerde, soms onthutsende en uitstekend geschreven psychologische roman.

Een verraderlijke, onthutsende en uitstekend geschreven roman

Hoofdpersoon is Boris Bastarache. Hij is een jongen van gewone komaf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog wil hij samen met een aantal van zijn vrienden een daad van verzet plegen. Als dit niet lukt, besluit Boris op eigen houtje zelf de woord bij de daad te voegen. Echter deze actie loopt uit de hand met fatale gevolgen. Het is een incident dat zeer bepalend zal blijken voor zijn handelen tijdens de rest van zijn leven. Toch weet Boris direct na de Oorlog zijn leven goed op de rit te krijgen. Hij maakt carrière in de bakenwereld en na twee decennia start hij zijn eigen zeer succesvolle reclamebureau en wordt een machtig en vermogend man. De wijze waarop hij carrière maakt en het het vanzelfsprekende gemak waarmee hij slachtoffers maakt onderweg zijn kenmerkend voor zijn persoonlijkheid. Ondanks de ronduit wrede kanten van Boris Bastrache ga je toch mee in zijn verhaal. Sterker nog als lezer krijg je zelfs sympathie ondanks al zijn zeer donkere kanten.

Overtuigend portret van het leven van psychopaat

De kracht van deze roman is de wijze waarop Koen Strobbe de denkwereld van zijn hoofdpersoon over het voetlicht weet te brengen. Hij schets op een heel overtuigende wijze de denkpatronen van een psychopathische hoofdpersoon zonder dat de waanzin van elke pagina afdruipt. Van begin tot het einde boeit deze roman die veel meer is dan een thriller en een realistisch beeld schets van een man die een succesvol leven lijdt maar waar onderhuids van alles mee aan de hand is. De titel is trouwens een perfecte samenvatting van de roman. Koen Strobbe = De tragische eindes van Boris Bastarach is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Koen Strobbe – De tragische eindes van Boris Bastarache

• Titel: De tragische eindes van Boris Bastarache
  • Schrijver: Koen Strobbe (België)