Koen Vergeer Poleposition Recensie

• Schrijver: Koen Vergeer (Nederland)
  • Soort boek: autosportboek, Formule 1 boek
  • Verschijnt: 18 maart 2022
  • Omvang: 190 pagina’s
  • Prijs: € 15 – € 20

Recensie en waardering van het boek

• Koen Vergeer is zonder twijfel een van de beste Formule 1 schrijvers van Nederland, waarschijnlijk zelfs de beste, wat hij met dit boek nogmaals bewijst. Al ruim voordat Max Verstappen geboren was, raakt Koen Vergeer gefascineerd door de autosport en de Formule 1 in het bijzonder. Deze passie heeft zich in de loop van de jaren, zelfs nadat Koen Vergeer als dichtbundels en journalistieke boeken publiceerde, alleen nog maar meer ontwikkeld. En het succes van Max Verstappen zal voor de verkoop van zij uitstekende boeken geen negatief effect hebben gehad. In dit boek beschrijft hij de volgens hem 10 grootste wereldkampioenen uit de Formule 1. En zoals het een eerlijke schrijver als Vergeer betaamt, rekent hij Max Verstappen hier nog niet bij, alhoewel hij in de inleiding wel even over hem schrijft. In de tien biografieën koppelt Vergeer boeiende verhalen over de grootste coureurs aller tijden aan goede inhoudelijk informatie en dit allemaal opgeschreven in de mooie stijl die hem zo kenmerkt. Zelfs voor niet Formule 1 liefhebbers kan dit boek een mooie inkijk bieden in een bijzondere, gevaarlijke, fascinerende en soms decadente wereld. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van het boek over de 10 grootste wereldkampioenen uit de Formule 1

Grote kampioenen verleggen grenzen. En bepalen zo de koers van hun sport. Zeker in de Formule 1. Van de bijgelovige Alberto Ascari, via de mediagenieke Jackie Stewart tot de technocratische Michael Schumacher en socialmediakampioen Lewis Hamilton: het zijn allemaal buitengewone coureurs die de autosport ontwikkelden van een ongeorganiseerde en levensgevaarlijke bende tot een hightech mediaspektakel. Jack Brabham reed in Monaco tegen zandzakken en telefoonpalen aan, Niki Lauda vloog op de Nürburgring in brand, met hedendaagse coureurs maken we de schrikbarendste crashes gewoon onboard mee. Doorgaans, gelukkig, met een goede afloop.

In Poleposition beschrijft Koen Vergeer de levens, races en lotgevallen van de 10 belangrijkste wereldkampioenen uit de geschiedenis van de Formule 1-racerij. Een geschiedenis vol snelheid, spanning en drama. En natuurlijk onderzoeken we de vraag: wie is na Hamilton de volgende kampioen, Max misschien?