Laura Lippman Gebroken vertrouwen Recensie

• Nederlandse vertaling: Mariëtte van Gelder
  • Uitgever: Boekerij
  • Verschijnt: 14 januari 2022
  • Omvang: 302 pagina’s
  • Prijs: € 20 – € 25

Recensie en waardering van de thriller

• Dat Laura Lippman zich in haar schrijven laat inspireren door meesterschrijver Stephen King steekt ze zelf niet onder stoelen of banken. En al haalt ze zelf net niet het niveau, met haar ruime ervaring in het genre kan zonder terughoudendheid gesteld worden dat ze haar sporen inmiddels wel verdiend heeft. Ook de nieuwe thriller Gebroken vertrouwen levert weer een aantal uren spannend leesplezier op. Lippman is, zoals bekend, geen schrijfster van het grote gebaar en bruut geweld. Ook in haar nieuwe thriller speelt ze met realiteit, fantasie en waangedachten. Wat is waar en wat niet? Dat is de kern waarin het in haar nieuwe boek draait. Op vakkundige wijze weet Lippman uiteindelijk de eindjes op een geloofwaardige wijze aan elkaar te knopen zonder geforceerd over te komen. Al met al een geslaagde en gelaagde thriller met een vleugje horror. (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe thriller van Laura Lippman

Bestsellerauteur Gerry krijgt telefoontjes van iemand die niet bestaat: een personage uit zijn bestverkochte boek.

Na een nare val van de trap is bestsellerauteur Gerry zes weken aan bed gekluisterd in zijn luxeappartement in Baltimore. De twee vrouwen die voor hem zorgen kent hij amper: zijn piepjonge nieuwe assistente en een nogal slome nachtverpleegster.

Dan krijgt hij op een avond een telefoontje van iemand die zich voordoet als Aubrey, de hoofdpersoon uit zijn bestverkochte boek Dream Girl. Maar zij bestaat alleen in Gerry’s verbeelding. Zou dit soms een gemene grap zijn van een van zijn drie exen? Is hij al aan het dementeren, zoals zijn moeder, of hallucineert hij door de pijnstillers die hij krijgt?

Aubrey blijft hem bellen, en haar toon wordt steeds dreigender. Gerry voelt zich bang en alleen – en dan wordt er ook nog een moord gepleegd. Vanaf dat moment weet hij zeker dat er iets veel duisterders aan de hand is dan hij dacht.