Anita Moorjani Wat als dit de hemel is Recensie Boek

Anita Moorjani Wat als dit de hemel is, en onderzoek naar hoe het komt dat grote culturele mythen ons belemmeren voluit te leven. Wat als dit de hemel is? is Anita Moorjani’s tweede boek. Haar eerste boek Ik moest doodgaan om mezelf te genezen schreef ze na haar Bijna Dood Ervaring (BDE) in 2006. Ze bracht daarmee haar inspirerende verhaal over genezing van terminale kanker door zelfliefde naar buiten en dacht dat het daarmee gedaan was. Ze merkte al snel hoe moeilijk het was om die diepe ervaring te integreren in het alledaagse leven op aarde en herontdekte de kracht van “naar binnen luisteren”. Daarvoor was het belangrijk een aantal van de krachtigste culturele mythes waar wij als mensen in geloven alsof ze waarheid zijn te ontkrachten. En dat doet ze in dit tweede boek: Wat als dit de hemel is?

10 culturele mythes beschreven in persoonlijke verhalen
10 culturele mythes behandelt Anita Moorjani aan de hand van persoonlijke verhalen van haarzelf en mensen die ze heeft ontmoet. Mythes, die vaak zó diep zitten en zó verankerd in onze cultuur, dat we ze zonder meer als waarheden zijn gaan beschouwen. Mythes als: “van jezelf houden is egoïstisch” of “spirituele mensen hebben geen ego”. In elk geval 10 uitspraken die aanzetten tot eens bewust nadenken en hoe dat nou eigenlijk zit in je eigen leven. Aan het slot van elk hoofdstuk geeft ze overwegingen hoe de mythe anders geïnterpreteerd zou kunnen worden, oefeningen hoe daar zelf mee aan de slag te gaan en geeft ze voorbeelden hoe het kan worden ervaren als je zo’n mythe in je eigen leven hebt doorgeprikt en er niet meer door wordt beïnvloed.

Anita Moorjani – Wat als dit de hemel is? vind ik prettig te lezen boek. Het is hoopgevend, eerlijk en precies daardoor heel positief. Het is voelbaar dat Moorjani’s wijsheid geen boekenwijsheid is, waardoor haar boek een meerwaarde heeft. De boodschap die zij ons meegeeft, leren houden van jezelf, helemaal zoals je bent, met àlle kanten, vind ik een prachtige uitdaging voor het leven in deze wereld. Van mij krijgt Anita Moorjani Wat als dit de hemel is? +++ (zeer goed).

– Titel: Wat als dit de hemel is?
– Schrijfster: Anita Moorjani
– Soort boek: levenskunst en spiritualiteit boek