Louis de Bernières Blauwe Hond Recensie

Louis de Bernières Blauwe Hond Recensie Waardering en Informatie. In augustus 2017 is bij Uitgeverij De Arbeiderspers de roman van Louis de Bernières Blauwe Hond verschenen. Op deze pagina kun je de Louis de Bernières Blauwe Hond recensie waardering en inhoud van de roman lezen.

Louis de Bernières Blauwe hond Recensie

Louis de Bernières Blauwe Hond Recensie

Blauwe Hond is een klein verhaal in het uitgestrekte landschap van West-Australië. Een boek dat blijkbaar aan sluit op de film Red Dog (die ik zelf niet gezien heb). Vrij geïnterpreteerd, dat wel. Of je de film nu wel of niet hebt gezien, Blauwe Hond is prima op zichzelf te lezen. Als je houdt van weinig woorden, veel daden, als je jezelf een beetje een Jackeroo voelt, dan is dit jouw boek.

Een nieuw thuis in West-Australië

Mick zijn vader is overleden. Mick zijn moeder kon daar niet zo goed mee omgaan. Zelfs zo “niet goed” dat ze tijdelijk is opgenomen en niet voor haar zoon kan zorgen. Op 11 jarige leeftijd moet Mick dus een hoop vertrouwde dingen missen; zijn vader, moeder en de vertrouwde omgeving van Sidney. Met een klein vliegtuig wordt hij naar zijn opa in West-Australië gebracht, die hij eigenlijk nauwelijks kent. Hij leert hoe het leven op de ranch is en past zich wonderwel aan.

Schilderen met woorden

Bijzonder boekje, deze Blauwe Hond. Er gebeurt niet zo heel veel, maar tegelijk van alles. Het leven op de ranch is eenvoudig, ruig, wat rauw. Het leven verandert, de cowboys rijden op motors in plaats van motoren. Bernières stijl is heel eigen. Weinig blabla, hij schildert met woorden een realistisch schilderij. Hoe Mick zich aanpast, is prachtig om te lezen. Zonder er al te veel woorden vuil te maken, weet Bernières haarscherp verhoudingen, gevoelens over heden en verleden bloot te leggen. Hoewel dit soort boeken niet helemaal mijn smaak is, ben ik wel van mening dat het een goed geschreven verhaal is. Bernières heeft een zeer eigen stijl, schrijft geen woord te veel en weet tegelijkertijd een palet aan gebeurtenissen en emoties weer te geven. De ranch kwam voor mij tot leven. Louis de Bernières – Blauwe hond is gewaardeerd ★★★★★ (zeer goed).

Louis de Bernières – Blauwe Hond

• Titel: Blauwe hond
  • Schrijver: Louis de Bernières (Engeland)
  • Soort boek: avonturenroman, psychologische roman
  • Origineel: Blue Dog (2017)
  • Nederlandse vertaling: Susan Ridder
  • Uitgever: De Arbeiderspers
  • Verschijnt: augustus 2017
  • Omvang: 127 pagina’s
  • Uitgave: Gebonden Boek / Ebook
  • Prijs: € 17,50 / € 9,99
  • Waardering★★★★★ (zeer goed) Jolien Dalenberg

Inhoud Louis de Bernières – Blauwe Hond

Als Mick na een familietragedie naar een afgelegen gebied wordt gestuurd om bij zijn opa te gaan wonen, lijkt hij een eenzaam leven tegemoet te gaan. De cattle station is een harde plek voor een kind om op te groeien, de natuur is gewelddadig en de mannen moeten zich in het zweet werken in de hitte en het stof. Maar nadat een cycloon heeft toegeslagen, verandert de situatie voor Mick. Terwijl hij de rivierbeddingen onderzoekt vindt hij een verdwaalde puppy, bedekt met modder en bijna verdronken. Al snel worden Mick en zijn hondje onafscheidelijk als ze samen het avontuur aangaan.

Bijpassende Informatie