Mary Austin Het land van weinig regen Recensie

• Uitgever: Uitgeverij Koppernik
  • Verschijnt: 14 juni 2022
  • Omvang: 168 pagina’s
  • Uitgave: gebonden boek
  • Prijs: € 21,50

Recensie en waardering van het boek

• In Het land van weinig regen dat verscheen in 1903 doet de Amerikaanse schrijfster Mary Austin verslag van haar reizen in de onherbergzame woestijn en ontmoeting met dieren en mensen die er leven. Inmiddels zo’n 120 jaar oud is het boek nog steeds actueel. Zeker als je in ogenschouw neemt dat zelfs toen al sprake was van de verwoestende aanwezigheid van de mens. Met oog voor detail, veel inlevingsvermogen en in een mooie enigszins ingetogen stijl, is overduidelijk waarom Mary Austin beschouwd wordt als grote inspiratie voor de natuurschrijvers die Amerika in de 20e en 21e eeuw heeft voortgebracht. (Allesoverboekenenschrijvers, ∗∗∗∗)

Flaptekst boek met natuurverhalen van Mary Austin

De in Nederland totaal onbekende klassieker Het land van weinig regen van Mary Austin geldt in de Verenigde Staten als de voorloper van de grote twintigste-eeuwse Amerikaanse natuurschrijvers zoals Annie Dillard en Barry Lopez. In haar levendige beschrijvingen van het gebied dat tussen de hoge bergketens ten zuiden van Yosemite en Death Valley ligt, deelt Austin genereus haar liefde voor het land en de zorgen voor de natuur en cultuur. Austin was haar tijd ver vooruit en was van mening dat de mensheid om sociale harmonie te bereiken met de natuur moet samenwerken. De nog steeds bijzonder actuele verhalen in Het land van weinig regen gaan over de schadelijke invloeden van de mens op de natuur, waaronder het verspillen van weiden door grazende kuddes en de onophoudelijke winning van mineralen, die het land vernietigt.

Het land van weinig regen is een mooi poëtisch en stilistisch hoogstaand boek met liefdevolle beschrijvingen van de woestijn, het leven van dieren, van planten en van de weinige mensen die ondanks alles het land bewonen.

Mary Hunter Austin (1868-1934) was een productieve Amerikaanse auteur, toneelschrijver, essayist en criticus. Het land van weinig regen, haar bekendste werk, was bij verschijnen in 1903 onmiddellijk een succes en lanceerde Austins dertigjarige schrijverscarrière.