Matias Faldbakken De Hills Recensie

Matias Faldbakken De Hills Recensie Noorse Roman. In september 2018 verschijnt bij Uitgeverij Meulenhoff de roman van de Noorse schrijver Matias Faldbakken De Hills. Matias Faldbakken werd in 1973 in Hobro, Denemarken geboren als zoon van de vooraanstaande Noorse schrijver Knut Faldbakken. Hij is naast schrijver ook beeldend kunstenaar. De Hills is het eerste boek van Matias Faldbakken dat in Nederlandse vertaling wordt uitgegeven.

Matias Faldbakken De Hills Recensie

Matias Faldbakken De Hills Recensie

Bovenal  is Matias Faldbakken beeldend kunstenaar. Zijn werk is onder andere opgenomen van het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Maar ook als schrijver heeft hij zijn sporen inmiddels verdiend. En dat terwijl de last van een succesvolle schrijverde vader, de Noorse schrijver Knut Faldbakken, enigszins intimiderend moet zijn geweest. The Hills is de eerste roman van Matias Faldbakken die in het Nederlands is vertaald. Terecht heeft Uitgeverij Meulenhoff hiervoor gekozen. Sterker nog het is te hopen dat de roman een lezerspubliek vindt zodat ook zijn eerdere werk in Nederlandse vertaling beschikbaar kan komen.

Een ober, een restaurant van 150 jaar oud en een vrouwmeisje

In restaurant De Hills, zo’n 150 jaar oud, in Oslo schijnt alles al tientallen jaren onveranderd. De ober beschouwt de gedragingen van de vaste klanten die The Hills met grote regelmaat frequenteren. Op een dag komt er een nieuwe bezoeker, een jonge vrouw. Met haar komst lijkt de nieuwe moderne wereld de intrede te doen in De Hills. Hij probeert vat te krijgen op het vrouwmeisje, zoals hij haar noemt. Wat is haar leeftijd? Waarom frequenteert ze The Hills en hoe verhoudt zij zich tot de andere gasten? De ober wil antwoorden. Haar aanwezigheid brengt de ober meer en meer in verwarring en antwoorden blijven uit.

Vlijmscherpe waarnemer en uitstekende stilist

Matias Faldbakken heeft met De Hills een stilistisch zeer geslaagde roman geschreven. Een roman waarin niet veel lijkt te gebeuren. Echter de onderhuidse spanningen, de ironie van de situaties en de ober waarbij de verwarring meer en meer toeneemt, zorgen er toch voor dat de lezer van begin tot eind geboeid blijft lezen. Sterk is ook dat Faldbakken er voor kiest om niet te verklaren. Hij neemt vlijmscherp waar en blijft ver weg van antwoorden en gepsychologiseer. Hier is een uitstekende schrijver aan het werk die nieuwsgierig maakt naar ander werk. Matias Faldbakken – De Hills is gewaardeerd met ★★★ (uitstekend).

Matias Faldbakken De Hills Informatie

• Titel: De Hills
  • Schrijver: Matias Faldbakken (Noorwegen)