Nando Boers Breng me thuis Recensie

Nando Boers Breng me thuis Recensie

Breng me thuis

• Schrijver: Nando Boers (Nederland)
  • Soort boek: Nederlandse roman, roadnovel
  • Verschijnt: 19 augustus 2021
  • Omvang: 304 pagina’s
  • Recensie roman: Iets meer dan een jaar na zijn geslaagde debuutroman Zandvoort, verschijnt al weer de tweede roman van de sportjournalist. Deze keer beschrijft hij het verhaal van twee jonge emigranten die in de jaren vijftig van de vorige eeuw het benauwde Nederland ontvluchtten om een bestaan op te bouwen aan de andere kant van de wereld. Al snel in krijgen ze een zoon. Maar helaas blijkt Australië vooral voor de moeder even benauwend en beklemmend als het Nederland waar ze wegwilde. Vanuit een wisselend perspectief beschrijft van moeder en zoon Nando Boers hoe het de drie hoofdpersonen vergaat en de onvermijdelijke verwijdering…lees verder >

Recensie en waardering voor de roman

• “Iets meer dan een jaar na zijn geslaagde debuutroman Zandvoort, verschijnt al weer de tweede roman van de sportjournalist. Deze keer beschrijft hij het verhaal van twee jonge emigranten die in de jaren vijftig van de vorige eeuw het benauwde Nederland ontvluchtten om een bestaan op te bouwen aan de andere kant van de wereld. Al snel in krijgen ze een zoon. Maar helaas blijkt Australië vooral voor de moeder even benauwend en beklemmend als het Nederland waar ze wegwilde. Vanuit een wisselend perspectief beschrijft van moeder en zoon Nando Boers hoe het de drie hoofdpersonen vergaat en de onvermijdelijke verwijdering. De keuze om een autorit te beschrijven die vader en zoon maken in de jaren negentig van de vorige eeuw tijdens een periode van heftige bosbranden versterkt nog eens de intensiteit van de geslaagde roman. Boers heeft voor zijn nieuwe roman gedeeltelijk kunnen putten uit eigen ervaringen toen hij als twaalfjarige zelf met zijn ouders, broer en zus naar Down Under emigreerde. Met Breng mij thuis levert Nando Boers het definitieve bewijs dat hij een getalenteerde romanschrijver is waarvan we in de toekomst meer kunnen verwachten.” (Allesoverboekenenschrijvers.nl, ∗∗∗∗)

Flaptekst van de nieuwe roman van Nando Boers

In Breng me thuis van Nando Boers worstelen een vader en zoon met ontworteling, integratie, wanhoop, acceptatie en genoegdoening tijdens hun gezamenlijke roadtrip door Australië in de jaren negentig.

Breng me thuis van Nando Boers gaat over twee jonge ouders die wanhopig zoeken naar houvast in een land dat gestaag aan hun liefde vreet. Ze vertrokken uit het benauwde Nederland, op zoek naar een nieuw leven aan de andere kant van de wereld. Na een wekenlange boottocht zetten ze voet aan wal en kon hun gedroomde leven beginnen. Maar zo liep het niet.

Jaren later stapt hun in Australië geboren zoon bij zijn vader in de auto voor een bijzondere roadtrip. Het is enorm heet en er woeden heftige bosbranden, onderweg komen vader en zoon voor een aantal levensvragen te staan. Waaronder: wie was Mom? Waarom heeft ze Australië verlaten? Wat was de rol van Dad? En wanneer mag je het land waar je woont je eigen land noemen?

Nando Boers Zandvoort Recensie Formule 1 Roman RecensieNando Boers (Nederland) – Zandvoort
psychologische roman, sportroman
Waardering redactie∗∗∗∗ (uitstekend)