Nasrdin Dchar Nasrdin recensie

• Auteur: Nasrdin Dchar (Nederland)
  • Soort boek: memoir
  • Uitgever: Hollands Diep
  • Verschijnt: 21 november 2023
  • Prijs: € 22,99 / € 12,99

Flaptekst van het autobiografische boek

Toen Nasrdin Dchar in 2011 al een Gouden Kalf in ontvangst mocht nemen voor Beste Acteur in de film Rabat, maakte hij furore met zijn bevlogen en geëmotioneerde dankwoord. ‘Een mijlpaal in de emancipatie’ werd zijn pleidooi tegen de angstcultuur en het wij-zij-denken genoemd. In zijn openhartige memoir blikt hij terug op zijn lange en soms ingewikkelde weg naar de top, zijn worsteling met stereotypering en zijn gevecht om te mogen zijn wie hij is: acteur, kind van Marokkaanse immigranten en overtuigd moslim. Maar Nasrdin is ook een verhaal over liefde, veerkracht, lef en strijdlust, over het overwinnen van angsten en onzekerheden, over engagement en verbinding. Een geluid dat hij steeds luider laat klinken.

Nasrdin Dchar Nasrdin recensie en informatie

Nasrdin Dchar is geboren op 5 november 1978 in de Noord-Brabantse stad Steenbergen. Hij studeerde bedrijfseconomie van 1997 tot 2004 aan de Hes in Rotterdam. Ook wilde hij graag naar de toneelschool HKU maar werd afgewezen waarna hij zich tot acteur ontwikkelde via het amateurtoneel.

Zijn toneeldebuut was in 2002 in Seven Sins II Rotterdams LEF. En in 2003 was hij voor het eerst te zien op televisie in de televisiefilm Cutzomer. In de jaren erna volgden vele rollen in theater, film en op televisie. In 2011 won Nasrdin Dchar het Gouden Kalf voor beste acteur in de speelfilm Rabat. Bij de uitreiking van de prijs hield hij een emotionele en indrukwekkende speech waarin hij sprak over zijn afkomst.

In de memoir Nasrdin dat vanaf 21 november 2023 verkrijgbaar is en waarover je hier uitgebreide informatie kunt lezen, gaat hij dieper in op zijn afkomst en de weg die hij heeft moeten afleggen om te komen waar hij nu is.

Het autobiografische boek van Nasrdin Dchar geeft een aardig inzicht in het leven van een ambitieuze man die het lukt, vaak tegen de klippen op een carrière op de bouwen als succesvol acteur en theatermaker. Zijn worsteling met vooroordelen waarmee hij geconfronteerd wordt, neigt soms net iets te veel naar zelfbeklag maar gelukkig weet Nasrdin Dchar dit goed te compenseren door eerlijk te zijn over zijn eigen tekortkomingen. Het boek is gewaardeerd met ∗∗∗∗∗ (zeer goed).