Rob van Essen Winter in Amerika Recensie

Rob van Essen Winter in Amerika Recensie ★★★

Rob van Essen Winter in Amerika Recensie Waardering ★★★
Winter is de laatst levende van de “Grote Vier”, schrijvers die bepalend zijn geweest de tweede helft van de vorige eeuw. Hermans, Mulisch en Reve zijn inmiddels overleden. Echter succes heeft Winter al jaren niet meer. En zijn werk wordt inmiddels uitgegeven door de kleinere literaire uitgeverij Vreugdenhil. Redacteur heeft de opdracht om ervoor te zorgen dat de inmiddels stokoude schrijver zijn memoires schrijft om ervoor te zorgen dat er toch nog een bestseller van zijn hand kan worden uitgegeven. Winter heeft zich voor deze klus teruggetrokken in zijn geboortedorp in het oosten van het land.

Wat is waar en wat is verzonnen? Hoe vervaagt de werkelijkheid in de herinnering?
Op bezoek bij Winter, treft ze hem aan in een deplorabele staat en dementerend. Hij zal zijn memoires niet meer kunnen schrijven. Katja, zelf de vijftig net gepasseerd, wordt geconfronteerd met haar eigen sterfelijkheid. Ze maakt de balans op van haar eigen leven. Haar liefdes, of het gebrek eraan, haar huwelijk en vriendschappen, dromen die nooit vervuld zijn. Katja gaat zelfs op bezoek bij een oud-studiegenoot Melchior. Zijn partner blijkt over een “bijzondere gave’ te beschikken die ook bij Katja een hallucinerend effect geeft. Wat is waar en wat is verzonnen? Hoe vervaagt de werkelijkheid in de herinnering? De stagiaire die voor haar werkt confronteert haar met de overmoed en onbevangenheid van de jeugd. Een jeugd die nog kans maakt op geluk. Origineel kun je het onderwerp van Winter in Amerika niet noemen. Toch is hij er in geslaagd om een interessante, lichtvoetige en prettig leesbare roman te schrijven. Een roman waaruit het vakmanschap van de schrijver blijkt. Zonder al te veel opsmuk schrijf Van Essen een verhaal dat klopt van het begin tot het einde. Rob van Essen – Winter in Amerika is gewaardeerd met ★★★ (zeer goed).

Recensie van: Theo Jordaan

ROB VAN ESSEN – WINTER IN AMERIKA
– Titel: Winter in Amerika
– Schrijver: Rob van Essen  (Nederland)
– Soort boek: psychologische roman
– Uitgever: Atlas Contact
– Verschenen: 24 augustus 2017
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 19,99
– Waardering: ★★★ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst Rob van Essen – Winter in Amerika
Rob van Essen (1963) is een auteur die ons met nieuwe ogen leert kijken. Wil je als schrijver de wereld zichtbaar maken voor je lezers, dan is het niet altijd voldoende om hem voor te schotelen zoals hij is. Dan moet je hem soms verdraaien, er een nieuwe vorm aan weten te geven. Dat kan hij alleen omdat hij volledig de baas is over zijn taal, hij heeft zijn zinnen als een hond aan de ketting. Op die manier leidt hij ons een altijd verrassend verhaaluniversum binnen – en dat moet, want we hebben verrassing nodig om de wereld te kunnen zien. Van Essen schrijft romans en verhalen. Zijn roman Visser werd genomineerd voor de Libris Literatuurprijs. De verhalenbundel Hier wonen ook mensen was genomineerd voor De Gouden Boekenuil en werd bekroond met de J.M.A. Biesheuvelprijs voor de beste verhalenbundel.

Nieuwe Nederlandse Romans 2017
Nieuwe Boeken Augustus 2017