Atte Jongstra Het fluide tijdperk Recensie Boekbespreking

Atte Jongstra Het fluide tijdperk Recensie

Atte Jongstra Het fluïde tijdperk Recensie
In februari 2017 verschijnt het nieuwe boek van Atte Jongstra – Het fluïde tijdperk bij Uitgeverij De Arbeiderspers. Het boek van de kersverse winnaar van de Constantijn Huygensprijs bevat essays en beschouwingen over beeldende kunst, identiteit en ondernemen. Op deze pagina vind je de Atte Jongstra – Het fluïde tijdperk recensie, inboud, boekbespreking en informatie bestellen.

ATTE JONGSTRA – HET FLUÏDE TIJDPERK
– Titel: Het fluïde tijdperk
– Schrijver: Atte Jongstra ♂ (Nederland)
– Soort boek: kunstbeschouwingen, essays, non-fictie
– Uitgever: De Arbeiderspers
– Verschenen: 21 februari 2017
– Omvang: 264 pagina’s (met afbeeldingen)
– Prijs: € 24,50 / € 13,99
– Oordeel redactie: ++++ (uitstekend)

Het fluïde tijdperk is echt Atte Jongstra boek. Kunstbeschouwingen waarin persoonlijke ervaringen en filosofische beschouwingen over een breed scala aan onderwerpen verweven zijn. Schijnbaar triviale onderwerpen worden natuurlijk ook niet uit de weg gegaan. De winnaar van de Constantijn Huygens-prijs 2016 is er in Het fluïde tijdperk een bijzonder universum om onderwerpen die nauwelijks met elkaar te maken lijken te hebben toch met elkaar te verbinden. Rijk, verrassend in keuzes en vaak met een bijzondere insteek zo kun je deze bundeling van nieuwe essays van Atte Jongstra wel noemen.

Een rijke en verrassende bundel essays en kunstbeschouwingen
Het fluïde tijdperk vertelt net zo gemakkelijk over de geschiedenis van de rollator als over de Belgische kunstenaar Antione Wierz die al in de 19e eeuw als kunstenaar/ondernemer zijn eigen museum opende. De kersenboom in de kunst, het onderwatermuseum, de kunstenaar als ondernemer, Atte Jongstra weet een groot aantal verschillende zaken moeiteloos met elkaar te verbinden. Zijn originele en persoonlijke stijl zorgen voor een rijke essaybundel die een genot is om te lezen. Fijn is ook het grote aantal afbeeldingen die het leesgenot nog verder vergroten. Atte Jongstra – Het fluïde tijdperk is een boek dat smaakt naar meer, waar Atte Jongstra aan tegemoed lijkt te komen. Hij kondigde gisteren in het Radioprogramma de Nieuwsshow bezig te zijn met een vervolg. Het fluïde tijdperk wordt beoordeeld met ++++ (uitstekend).

Inhoud en flaptekst Atte Jongstra – Het fluide tijdperk

De wereld van nu verandert sneller dan ooit. En wij veranderen mee, we moeten wel, vaak onzeker over de koers die we varen. In Het fluïde tijdperk betoogt Atte Jongstra dat het niet langer volstaat om scheep te gaan en onszelf een ‘behouden vaart!’ toe te wensen. We moeten één worden met het water, vervloeien. Maar wat blijft er dan over van onszelf? In Het fluïde tijdperk vaart Jongstra over de oceaan van de (kunst)geschiedenis met de blik op wat er onder en in hem stroomt. Zijn eruditie, voorkeur voor het buitenissige en humor maken deze nieuwe essays even meeslepend als al zijn andere boeken.

Atte Jongstra – Aan open zee (roman, 2016)
Nieuwe Boeken Februari 2017