Carla de Jong De Johansons Recensie Review Familieroman

Zonder al te hooggespannen verwachtingen begon ik aan het boek De Johansons van de voor mij nog onbekende Nederlandse schrijfster Carla de Jong. Eerder schreef deze auteur, die lesgeeft aan de Schrijversacademie in Amsterdam het boek Nooit meer regen. Het verhaal op de achterflap van het boek sprak me zeker aan, maar ik had niet verwacht dat het zo’n heerlijk en spannend boek zou zijn.

Een heerlijke en spannende familieroman
Het verhaal gaat Anne, die afkomstig is uit een arbeidersmilieu, waar ze zich niet thuis voelt, en de Johansons: architect Ronald en zijn vrouw Liesbeth en vooral hun drie kinderen Frederik, Daphne en Werther. Anne is vanaf de eerste ontmoeting vastbesloten deel uit te gaan maken van “De Johansons” en dat lukt haar wonderwel. Er ontstaat een enerzijds natuurlijke en anderzijds juist heel ingewikkelde vriendschap tussen Anne en de Johanson-kinderen. Doordat het verhaal afwisselend in twee tijdsspannes speelt – de jaren 80 en zo’n 35 jaar later – weten we dat deze vriendschap geen stand houdt en dat de verhoudingen 35 jaar later moeizaam zijn en alle betrokkenen op hun eigen manier op z’n zachtst gezegd de ruwe kant van het leven hebben ervaren. Stukje bij beetje komen we als lezer achter de waarheid en die is behoorlijk schrijnend. Lange tijd heb ik me afgevraagd wat er toch in hemelsnaam gebeurd was, dat de verhouding zo verstoord zijn en dat maakt het boek echt spannend. Het is ontluisterend om als lezer mee te leven met zoveel onuitgesproken zaken tussen mensen die ooit de allerbeste vrienden waren en een echte band hadden samen. Of was het toch de muziek en de band “De Johansons” die hun lot met elkaar verbond? Leuk en passend detail vond ik dat, de zijkanten van het boek bedrukt zijn met muzieknoten.

De Johansons is een roman om je even lekker in te verliezen
De schrijfster heeft een prettige en vlotte schrijfstijl, waardoor ik me direct in het verhaal getrokken voelde – het was voor mij ook erg leuk en herkenbaar over de jaren 80 te lezen, waarin ik zelf ongeveer dezelfde leeftijd had als Anne en de Johanson-kinderen. Wat mij betreft is het boek De Johansons van Carla de Jong zeker een aanrader: een heerlijk boek om je even lekker in te verliezen. De familieroman van Carla de Jong – De Johansons wordt beoordeeld met +++ (zeer goed).

CARLA DE JONG – DE JHANONSONS INFORMATIE
– Titel: De Johanssons
– Schrijfster: Carla de Jong ♀ (Nederland)
– Soort boek: familieroman, psychologische roman
– Uitgever: Boekerij
– Verschenen: 14 februari 2017
– Omvang: 320 pagina’s
– Prijs: € 15,00 / € 11,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed) Monique van der Hoeven

Flaptekst en inhoud Carla de Jong – De Johansons
Anne groeit als slim meisje op in een liefdevol arbeidersgezin waar ze zich een vreemde eend in de bijt voelt. Dan ontmoet ze de welgestelde, ontwikkelde Johansons, en ze voelt zich meteen thuis bij dit gezin. Ze raakt innig bevriend met Daphne, de dochter, en haar twee broers. Samen worden ze volwassen, maar hun vriendschap, die meer en meer onder druk komt te staan, strandt door een reeks dramatische gebeurtenissen. Dertig jaar later kruisen de paden van de Johansons en Anne elkaar weer. Kunnen ze elkaar vergeven? De Johansons is een familieroman, maar ook een verhaal over volwassen worden, over familiebanden, ontworteling, jeugdillusies en de onvermijdelijke desillusies die het ouder worden met zich meebrengt. Aangrijpend, ontroerend, spannend, en vol geestige scènes: een verhaal dat je met weemoed uitleest omdat de personages stuk voor stuk onder je huid zijn gaan zitten.

Nieuwe Boeken Februari 2017
Boekrecensies Maart 2017