Jamal Ouariachi Herinneringen in aluminiumfolie Recensie

De verhalenbundel Herinneringen in aluminiunfolie van de Nederlandse schrijver Jamal Ouariachi heeft in de afgelopen maand veel aandacht gekregen. Dit zal met name veroorzaakt zijn doordat het invloedrijke boekenpanel van het televisieprogramma De Wereld Draait Door het boek tot een van de favorieten heeft verkozen. Goed is dat een boek met verhalen de aandacht heeft gekregen. Maar of Herinneringen in alumniumfolie deze lof verdiend heeft. Misschien toch niet niet helemaal.

Verhalenbundel met een aantal uitstekende verhalen
Voor de goede orde, Jamal Ouariachi heeft met Herinneringen in aluminiumfolie zeker geen slecht boek geschreven. Sterker nog een aantal verhalen zijn zeker het lezen waard. En ook klinken er echo’s door van een schrijver als Roald Dahl. Ouariachi legt soms teveel uit in de verhalen waardoor er iets te weinig voor de verbeelding overblijft. En, hoe gek het ook moge klinken, sommige verhalen zijn te lang waardoor de spanning een beetje wegebt. Dit laatste geldt voor het verhaal De Toeristenslager. Op zich een fascinerend thema dat net wat korter en bondiger had kunnen zijn. Waarom Ouariachi nog een nawoord heeft toegevoegd, is een beetje een raadsel. Tenzij hij hiermee een soort van polemiek tot stand wil brengen over het schrijven van verhalen. Neemt niet weg dat de bundel een aantal zeer sterke verhalen bevat die het lezen meer dan waard zijn. Het absolute hoogtepunt is De Moslim Sportvissersclub. Een zeer origineel en uitstekend geschreven verhaal. Vooral dit verhaal en het verhaal Hoofd zorgen ervoor dat de verhalenbundel van Jamal Ouariachi – Herinneringen in aluminiumfolie toch nog beoordeeld wordt met +++ (zeer goed) ondanks de kwalitatief mindere verhalen die er ook in staan.

JAMAL OUARIACHI – HERINNERINGEN IN ALUMINIUMFOLIE
– Titel: Herinneringen in alumniumfolie
– Schrijver: Jamal Ouariachi ♂ (Nederland)
– Soort boek: verhalen
– Uitgever: Querido
– Verschenen: 15 februari 2017
– Omvang: 224 pagina’s
– Prijs: € 18,99 / € 11,99
– Oordeel redactie: +++ (zeer goed) Theo Jordaan

Flaptekst en inhoud Jamal Ouariachi Herinneringen in aluminiumfolie
Een plakje kort gebakken kastanjechampignon, daar leek het nog het meest op. Het had verpakt gezeten in een binnenstebuiten gekeerde latex handschoen, en daaromheen keukenpapier. ‘Maar wat is het?’ In tien korte en lange verhalen breekt Jamal Ouariachi telkens nieuwe werelden open. Duistere onderwerelden blijken dat vaak te zijn, maar altijd beschreven in een taal die licht en sierlijk is. Met Herinneringen in aluminiumfolie betoont hij zich ook op de korte baan een rasverteller.

Nieuwe Boeken Februari 2017
Boekrecensies Maart 2017